۰ نفر

مشکل سرگردانی مسافران در خارج از کشور در راه است

۳ تیر ۱۳۹۷، ۷:۴۳
کد خبر: 280588
مشکل سرگردانی مسافران در خارج از کشور در راه است

یک فعال گردشگری گفت: اگر دفاتر مسافرتی به دلیل مشکلاتی که در تهیه ارز دارند نتوانند با شرکت ها و یا هتلهای خارجی تسویه کنند؛ به زودی با فاجعه سرگردانی مسافران در کشورهای خارجی مواجه می شویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، امید سید شریفی رئیس هیات مدیره یکی از مدیران آژانسهای مسافرتی  گفت: بهمن ماه سال گذشته تور روسیه ویژه جام جهانی را ثبت نام کردیم و از ۱۴۰ مسافر ۱۰ میلیون تومان گرفتیم آن زمان دلار چهار هزار و ۳۰۰ تومان نرخ داشت. یعنی هر مسافر دو هزار و ۳۰۰ دلار هزینه تور را پرداخت کرد که از این مقدار ۷۰ دلار سود ما بود.

وی ادامه داد: ما می بایست بابت هر مسافر حدود دو هزار و ۲۵۰ دلار به روسیه بابت خدمات تور بفرستیم اما نکته اینجاست که اگرچه آن زمان دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان بود اما الان همان دلار ۷۲۰۰ تومان شده است. در واقع مسافر با پرداخت ده میلیون تومان یک هزار و ۳۵۰ دلار پرداخت کرده است و ما باید بابت هر فرد ۹۰۰ دلار اضافه تر به روسیه بفرستیم. این عدد ۹۰۰ دلار را در ۱۴۰ مسافر اگر ضرب کنید می شود چیزی حدود ۱۲۶ هزار دلار.

سید شریفی بیان کرد: ما اکنون مسافرانمان را برای جام جهانی روسیه فرستاده ایم و از آنجا که اعتباری نزد هتلدار و آژانسدار خارجی کسب کرده ایم، آنها در حال حاضر با ما کنار آمده و اتاق به مسافران مان داده اند. ما بخشی از این هزینه ها را داده ایم اما اکنون ۶۰ هزار دلار بدهکاریم چون دیگر هیچ پولی نداریم که بدهیم. این یکی از مشکلاتی است که بالا رفتن نرخ ارز برای ما به وجود آورده است.

این فعال گردشگری گفت: مناسب تور جام جهانی از سوی ایران در روسیه آبروی کشورمان است پس این تور با تورهای گردشگری و تفریحی دیگر خیلی تفاوت دارد اما اگر بنا به هر دلیلی هتلدار روسی، مسافر را بیرون کند چه اتفاقی برای مسافران ما در روسیه می افتد؟

سید شریفی افزود: من ۲۵ سال است که در این صنف کار می کنم الان ۵ ماه است که کل اعتبارم را خرج کرده ام و به انتها رسیده ام. شرکت های خارجی تا یک جایی همراهمان می شوند و پس از آن پولشان را می خواهند ما نمی توانیم دلار به حساب آنها واریز کنیم و یا هتلی رزرو کنیم چون باید بابت آن دلار بخریم اما اگر به هر طریقی این دلار تهیه شود در واقع قاچاق کرده ایم.

وی از تعدیل نیروی کارکنانش طی یک ماه اخیر خبر داد و گفت: جام جهانی برای آژانسداران از جمله ما یک کابوس شده است به همین دلیل خیلی از افراد همان ابتدا از برگزاری این تور انصراف دادند. اکنون به جایی رسیده ایم که از ۳۵ نیروی مشغول به کار در آژانس تنها ۵ نفر کار می کنند. ما مجبور به تعدیل نیرو شدیم.

این مدیر آژانس گردشگری بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی باید یک راهکار به ما بدهد. چون ما در روزهای آینده یک فاجعه در پیش خواهیم داشت. سرگردان شدن مسافران در هر نقطه ای از جهان موجب می شود تا آبروی ایران به خطر بیفتد. چون هر لحظه ممکن است یک شرکتی به مسافران ایرانی خدمات ندهد و بگوید که اول باید شرکت مسافرتی ایرانی تسویه حساب کند بعد خدمات بدهد.