۰ نفر

رییس کل بانک مرکزی:

آمادگی نظام بانکی برای حمایت از صنعت گردشگری داخلی

۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۷
کد خبر: 280485
آمادگی نظام بانکی برای حمایت از صنعت گردشگری داخلی

رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک های کشور در جلسه ای با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بررسی راهکارهای تقویت ظرفیت سفرهای داخلی کشور پرداختند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، ولی‌اله سیف در این جلسه درباره مدیریت سفر و تقویت ظریفت های داخلی، عنوان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، با این دید می‌توان به رشد و رونق گردشگری داخلی از طریق افزایش جذابیت های داخلی کشور، کمک کرد چرا که ایران از ظرفیت های لازم و مناسبی برای رونق گردشگری برخوردار است و قطعا آمار و ارقام موجود فعلی با توانمندی های صنعت گردشگری کشورمان فاصله دارد و نظام بانکی می تواند نقش مهمی را در ارتقای این صنعت ایفا کند.

وی حوزه گردشگری و اقتصاد مرتبط با آن را حایز اهمیت خواند و گفت: این حوزه نقش مهم و حیاتی در رونق اقتصادی و به طور ویژه در زمینه اشتغال ایفا می کند و در این میان بی شک نظام بانکی می تواند به توسعه این صنعت در کشور یاری رساند.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به جهت‌گیری ها و سیاست های نظام بانکی طی دو الی سه سال گذشته درقبال بنگاه های کوچک و متوسط عنوان کرد: آنچه همیشه در اعطای تسهیلات به بخش های مختلف مدنظر شبکه بانکی کشور بوده، اعطای آن به صورت جهت دار در راستای دستیابی به اهداف اقتصادی بوده به گونه ای که به این واسطه اثربخشی اقتصاد و نظام بانکی نیز ارتقا یابد. 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا و از زمان آغاز طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، این طرح به شیوه‌ای پایه گذاری شد که تمامی بنگاه های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و غیره و به ویژه صنعت گردشگری را نیز در بر بگیرد. در کنار این مهم یکی از اصلی ترین ویژگی های این بنگاه ها پراکندگی آنها در اقصی نقاط کشور است که می تواند موجب تحرک و رونق اقتصادی شود.

عالی ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه صنعت گردشگری از ظرفیت بالایی برای توسعه و رشد برخوردار است، اظهار کرد: صنعت گردشگری می‌تواند یکی از منابع کسب درآمد ارزی باشد و در کنار این مهم، ‌ باید تلاش کرد همگام با پیشرفت در این بخش به رشد اقتصادی در سایر بخش ها نیز کمک کرد.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه پروژه باغ موزه بانک مرکزی در حال تکمیل است، عنوان کرد: این پروژه ها از ظرفیت مناسبی برای حضور و مشارکت ها بانک ها برخوردار است. برای نمونه بانک های قدیمی کشورمان می توانند اشیای ذی قیمت و گران بهایی را که در مجموعه های خود دارند به معرض دید عموم بگذارند و در کنار آن بایگانی های متعلق به افراد ملی، مذهبی و سیاسی را نیز نمایش دهند. همچنین بانک ها هر یک می توانند با نام خود دارایی ها و ثروت ارزشمندشان را در باغ موزه بانک مرکزی خود ثبت کنند و در معرض دید عموم بگذارند.

همچنین به گفته سیف بانک ها با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، می توانند پروژه های نیمه تمام در این زمینه را به مرحله اتمام و اجرا برساند تا این گونه زمینه لازم برای بازگشت طرح های مورد اشاره به چرخه بازدهی فراهم شود. بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی به منظور تسهیل فعالیت های واحدهای گردشگری می توان با رعایت اصول کلی، برخی بخشنامه ها را به روزرسانی کنند.

علی اصغر مونسان؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با بیان اینکه این بخش جز نادر بخش هایی است که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثرگذار است، افزود: در بعد اقتصادی این بخش در ایجاد اشتغال با سرمایه اولیه بسیار پایین تر نسبت به سایر بخش ها بازدهی بالایی خواهد داشت؛ لازم به ذکر است یکی دیگر از ویژگی‌های این صنعت ایجاد اشتغال پایدار است به واسطه این صنعت است.

معاون رییس‌جمهور، صنعت گردشگری در زمینه ایجاد درآمد ارزی و ریالی در کشور موثر است، عنوان کرد: یکی از مهم ترین اهداف مرتبط با صنعت گردشگری به مانند دیگر کشورها، کمک این صنعت به ایجاد رونق اقتصادی است. باید به خاطر داشت که این صنعت موجب رونق در سایر بخش ها می شود، به طور مثال صنعت حمل ونقل اعم از زمینی، هوایی، دریایی، ریلی و غیره زمانی به شکوفایی می‌رسد که صنعت گردشگری رونق یابد.

مونسان با بیان اینکه در کشور درخصوص آمارهای مرتبط با درآمدهای ناشی از گردشگری، تنها ارز وارد شده توسط گردشگران خارجی محاسبه می شود، افزود: متاسفانه در این زمینه حساب اقماری گردشگری وجود ندارد و برآورد دقیقی نسبت به سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی وجود ندارد، از این رو نیاز است بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهم گردشگری خارجی و داخلی را در تولید ناخالص داخلی کشور به صورت دقیق محاسبه کنند. برای مثال سهم مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان حدود ۷ هزار میلیارد دلار درآمد گردشگری به صورت غیرمتسقیم و غیرمستقیم در تولید ناخالص داخلی جهان است. که براساس برآوردهای سازمان جهانی سفر، سهم گردشگری در اقتصاد ایران حدود ۷.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه حمایت از تولید نباید تنها به حوزه های صنعت و کشاورزی محدود شود، اظهار کرد: صنعت گردشگری نیز به مانند این بخش ها نیازمند حمایت است و قطعا هر یک از بخش هایی که در اینباره به آنها اشاره شد، نیازمند بازار است که این مهم از طریق صنعت گردشگری فراهم می شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید طی سالیان اخیر در حوزه گردشگری عنوان کرد: در دولت فعلی اقدامات چشمگیری در این حوزه انجام شده است و برای نمونه در حال حاضر حدود ۱۵۸ هتل ۴ تا ۵ ستاره در کشور وجود دارد و برآورد ما این است که این میزان به ۲۴۰ هتل تا پایان دوره دولت فعلی برسد، همچنین اقدامات مناسبی نیز در زمینه واحدهای بوم گردی انجام شده است. همچنین در افق ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون گردشگر خارجی و ۸۰ میلیون گردشگر داخلی برآورد شده است، که در حال حاضر حدود ۴۶ میلیون سفر ثبت شده است و بیش از ۵ میلیون گردشگر ورودی به کشور را ثبت کرده‌ایم.

به گفته مونسان صنایع دستی در داخل به دلیل همخوانی و دارا بودن ویژگی های اقتصاد مقاومتی می‌تواند موجب بهبود  و رونق کسب و کار شود و صادرات به خارج کشور در این حوزه را افزایش دهد.

مونسان با اشاره به همکاری و مشارکت بانک ها در طرح های پیشین این سازمان عنوان کرد: خوشبختانه شبکه بانکی پیش از این در صنعت گردشگری فعالانه حضور داشته است و ما نیز از آمادگی کافی برخورداریم که برای تکمیل پروژه های نیمه تمام سرمایه گذارانی را به بانک ها معرفی کنیم.

گفتنی است، در این جلسه مدیران عامل بانک ها ضمن استقبال از همکاری و مشارکت در طرح های مرتبط با گردشگری، پیشنهاداتی را به منظور استفاده از توان و ظرفیت های اقتصادی این حوزه ارایه کردند که از این موارد می توان به حمایت از پروژه های منطبق با استانداردهای روز دنیا، بهبود بهره گیری از توان بانکداری الکترونیک در اماکن گرشگری مانند هتل ها و غیره، امکان اتصال به سایت های معتبر به آژانس های گردشگری، ایجاد صندوق ضمانت در حوزه گردشگری، توجه به فرهنگ سازی، اختصاص یارانه به مجریان طرح ها، طراحی سفرکارت ها، بهبود و ارتقای مجتمع های بین راهی، امکانات بهداشتی، اتمام پروژه های نیمه تمام در حوزه گردشگری اشاره کرد.