۰ نفر

فصل داغ اکوتوریسم در نوروز

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۲۸
کد خبر: 258302
فصل داغ اکوتوریسم در نوروز

تعطیلات سال نو، فرصت مناسبی برای سفر و به‌ویژه طبیعت‌گردی است. علاقه‌مندان طبیعت‌گردی این روزها سرگرم برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروز هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، قانون نوشت: طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم نوعی از گردشگری است که گردشگر در آن به دیدار از مناطق طبیعی و بکر می‌پردازد. اکوتوریسم به معنای سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که گردشگر باید حافظ محیط زیست بوده و موجب بهبود کیفیت زندگی مردم محلی شود. طبیعت‌گردی کمترین میزان آسیب را به طبیعت و فرهنگ منطقه وارد می‌کند. اگر کوله‌بار سفرتان را بسته‌اید، چند منطقه بی‌نظیر و بکر را برای گردشگری به شما معرفی می‌کنیم.

آبشار‌رنگ‌ به‌رنگ

کهگیلویه و بویراحمد، استانی با صدها پتانسیل گردشگری بکر و بی‌نظیر است. استانی که به رنگین‌کمان کشور معروف و یکی از زیباترین‌آبشار‌های این استان نیز آبشار مارگون است. ‌مارگون که حاصل آب رودخانه کمهر و حوضه آبخیز آن بوده، تنها آبشار موجود در ایران است که زمستان‌ها با وجود یخ‌ بستن همچنان جریان دارد (پدیده یخ‌شار). این آبشار در تنگه‌ای همنام خود و در مرز بین دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

اما زیبایی‌های این آبشار تنها به خودش محدود نمی‌شود؛ چراکه دشت‌های لاله واژگون، گل‌های ختمی و وحشی، چشمه‌ها و جریان رودخانه، به همراه زیبایی عجیبی که این آبشار بلند و زیبا همچون ماری در دل کوه ایجاد کرده، این منطقه را به یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری تبدیل کرده است.

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو

دشت‌های ایلام نیز مقصد مناسبی برای دید و بازدید از طبیعت این منطقه است. اما دریاچه‌ای در ایلام با نام سیاه‌گاو وجود دارد. ویژگی منحصر به فرد این دریاچه یعنی دوقلو بودنش، آن را به یکی از نادرترین آثار طبیعی دنیا تبدیل کرده است.

رودخانه سیاه‌گاو پس از عبور از میان صخره‌ها و دره کبیرکوه، وارد دشت وسیع مورموری شده و به دو دریاچه دوقلو می‌ریزد. دریاچه نخست با اختلاف سطحی اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است. متاسفانه با وجود پتانسیل بالای گردشگری، این منطقه از گردشگر ملی عاری است و بیشتر گردشگرانش محدود به سطح استانی می‌شوند. زلالی آب این دریاچه، وجود ماهیان متنوع و رنگارنگ همراه با نیزارهای کنار این رودخانه وسوسه‌ای است که مسافرانش را حسابی درگیر خود می‌کند.

علیصدر همدان

بدون شک معروف‌ترین جاذبه گردشگری همدان غار علیصدر است. غاری که هر ساله تعداد بسیاری گردشگر را به سمت خود می‌کشاند. این غار به دلیل وجود گذرگاه‌های آبی ممتد به همراه دریاچه‌های وسیع قابل قایقرانی، یکی از پدیده‌های نادر طبیعی ایران و جهان محسوب می‌شود.آب جاری در این غار بی‌رنگ و بو و مزه آن طبیعی است و هیچ گونه حیات جانوری در آن وجود ندارد. هوای داخل غار سبک و به حالت سکون مطلق است؛ به‌گونه‌ای که اگر شمعی در آن روشن کنند، شعله آن هیچ حرکتی نخواهد داشت.از امکانات رفاهی موجود در کنار غار علیصدر می‌توان به مهمانسرا، سوییت‌های ویلایی و اقامتی، رستوران، مراکز خرید صنایع دستی و مواد خوراکی، سرویس بهداشتی، پارکینگ، فضای سبز، محل بازی کودکان و امکانات کوهنوردی اشاره کرد.

جنگلی میان دریا

جنگل‌های حرا را هر گردشگری که دیده باشد، به‌طورحتم در همان دیدارش قرار دیدار دوباره را می‌گذارد. جنگل‌های حرا از نادرترین پوشش گیاهی ایران و جهان است. به دلیل جزر و مدی بودن این ناحیه، هم زیبایی این جنگل‌ها چند برابر می‌شود و هم زیستگاه مناسبی برای ماهیان، نرم‌تنان و سخت‌پوستان به شمار می‌رود که خود منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی است.بسیاری پرندگان مهاجر از گونه‌ پرندگان آسیایی ـ اروپایی که به آفریقا مهاجرت می‌کنند، در طول مسیر خود دوره‌ای را در این جنگل‌ها می‌گذرانند.نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای قایق‌سواری در حرا و پرنده‌نگری است. اما توجه به برهم نزدن آرامش منطقه و حفظ شرایط‌زیستی پرندگان باید مدنظر گردشگران واقع شود.

دیدار با پرنده‌های شمال

استان‌های شمالی همیشه اولین مقصد مسافران نوروزی و برای ایرانیان دوست داشتنی بوده و همچنان نیز انتخاب اول بسیاری گردشگران است (‌البته اگر حوصله ترافیک جاده‌ای را داشته باشند).‌ یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران تالاب 1230 هکتاری امیرکلایه است که محل زمستان‌گذرانی صدها پرنده مهاجر از گونه‌های مختلفی چون پلیکان، فلامینگو، کاکائی، خوتکا، قو و انواع مرغابی است.پس اگر نوروز به گیلان سفر می‌کنید، امکان تماشای این پرندگان مهاجر را در تالاب امیرکلایه دارید. عمق متوسط قسمت عمده امیرکلایه 160 سانتی‌متر است. از گونه‌های آبزی موجود در این تالاب می‌توان به اردک‌ماهی، اسبله، کاراس و سیم‌نما اشاره کرد. کنار دیدار از این تالاب می‌توانید گشتی نیز در روستای امیرکلایه بزنید.

طبیعت‌گردی در الیمستان 

سفر به الیمستان در هر فصل، زیبایی‌های خاص خود را دارد. به‌دلیل اینکه جنگل الیمستان در منطقه حفاظت شده چلاو قرار گرفته، زیبایی‌های طبیعی آن دست نخورده باقی مانده است.

پوشش غالب گیاهی این منطقه درخت ارزشمند و زیبای راش بوده که از نظر صنعتی نیز درختی با اهمیت است. همچنین این منطقه از نظر تنوع جانوری، وضعیت قابل توجهی دارد و گونه‌هایی نظیر خرس قهوه ای، گراز، قرقاول، عقاب و گنجشکسانان را در خود جای داده است. چشم‌اندازهای بدیع (با توجه به قرار گرفتن منطقه در ارتفاعات)، مه آلود بودن جنگل، هوای سالم و پاکیزه، امکان کوه پیمایی و جنگل پیمایی در سطوح متفاوت و نزدیکی به تهران از مهم‌ترین عوامل شهرت جنگل الیمستان در میان طبیعت گردان است.

قشم، هنگام و هرمز در نوروز

وقتی مقصد سفر اولین ژئوپارک خاورمیانه است که در شبکه جهانی ژئوپارک ها به ثبت رسیده، باید برای دیدن شگفتی های بی نظیر طبیعت آماده بود؛ برای دیدن مجسمه های غول پیکر طبیعی، نقش های برجسته پراکنده و ستون ها و حجم‌های اعجاب انگیز که همه به مرور هزاران سال رفته رفته شکل گرفته و نمایشگاه بی بدیلی از زیبایی‌های طبیعی را به وجود آورده‌اند. قشم با مساحت یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربع، نه تنها بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است بلکه متنوع‌ترین زیبایی‌های زمین‌شناسی را نیز در خود جای داده و به قطب گوناگونی طبیعی ایران ملقب شده است. زیبایی‌هایی که هشت سایت آن با نام ژئوپارک قشم شناخته می‌شوند؛ یعنی منطقه‌ای با وسعت زیاد که چندین پدیده بارز زمین‌شناسی در محدوده آن قرار گرفته و این محدوده می‌تواند در توسعه اقتصادی پیرامون خود نقش موثری ایفا کند. ژئوپارک قشم، اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه است که در سال ۲۰۰۶ میلادی به همت مهندس بیژن‌فرهنگ دره شوری به ثبت شبکه جهانی ژئوپارک‌ها رسیده است. در حال حاضر تنها ۲۶ کشور جهان ژئوپارک ثبت شده دارند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این کشورهاست.

دشت لاله های واژگون الیگودرز لرستان

این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه در منطقه سردسیر شرق استان لرستان قرار دارد و توسط کوه‌های دیگری همچون مورزرین ، قالی کوه ، شاه کول و نسارتخت احاطه شده و زیبایی آن دو چندان شده است. دشت لاله‌های واژگون الیگودرز در منطقه حفاظت شده اشترانکوه با وسعت 2900هکتار است.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز دارای مناظر چشم نواز و بی بدیل و طبیعت بکری است که همه‌ساله خیل عظیم گردشگران و دوستداران طبیعت را از سراسر کشور به خود جذب می‌­کند. در این دشت زیبا ومنحصر به فرد دو نوع کمیاب از گل های لاله واژگون به نام های «سوسن چلچراغ»و «اشک مریم» با ارتفاعی بالغ بر ۱۲۰ سانتی متر می‌روید.

رویش هزاران لاله واژگون در آغاز هر بهار در دشت زیبای لاله های واژگون منظره‌ای بی‌نظیر و نادر از طبیعت را نمایان می‌کند. این دشت زیبا رویشگاه گل منحصر به فرد و کمیاب «لاله‌های واژگون» و انواع دیگری از گیاهان مرتعی خودرو است. با ذوب برف ها در دامنه کوه های منطقه دره دائی الیگودرز، هزاران لاله سرخ واژگون از بطن خاک می رویند و در دامن باد سرود زندگی آغاز می‌کنند. در کنار رویش لاله های واژگون ،گون، موسیر و انواع دیگری از گیاهان مرتعی در هر بهار زینت‌بخش دشت لاله‌هاست.از مجموع ۱۲ گونه گل تزیینی لاله، لاله واژگون، گل بومی سرزمین ایران است که در قرن شانزدهم میلادی به اروپا برده شد و در اقلیم مناسب اروپا پرورش یافت. لاله واژگون برخلاف سایر گونه های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به سوی زمین بازگشته است و به این سبب نامش را واژگون نهاده‌اند و برخی نیز به سبب آنکه در میان گلبرگ هایش همواره قطره آبی جاری است، به‌آن «گل اشک» نیز می‌گویند.

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله واژگون جهان یکی از مناظر دیدنی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و همه ساله در فصل بهار دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبا‌ی لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود و این مناظر زیبا از 35کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می یابد.این منطقه به دلیل رویش گونه های منحصر به فرد از گیاهان مرتعی و همچنین لاله های واژگون در دومین ماه از بهار هرسال، غنیمتی از طبیعت در استان لرستان است که به تدریج از دست می رود. هر دوستدار طبیعتی می‌داند که گل‌های وحشی تنها در اقلیم خود می‌رویند و متاسفانه با کندن لاله‌ها، غافل از اینکه این گل زیبا تا چند ساعت دیگر پژمرده می‌شود و به کنار جاده پرتاب خواهد شد و در صورت کاشت پیاز آن در حیاط خانه به ندرت رشد خواهد کرد، باید توجه داشت بوته کنی و چیدن لاله های واژگون آن نیز در فصل تکثیر ورویش، عامل مرگ گل‌هاست و دیگر دراین منطقه گلی نخواهد رویید.

آب‌سفید،عروس آبشارهای ایران

آبشار آب سفید الیگودرز، عروس طبیعت لرستان یکی از زیباترین آبشارهای کشور و از جلوه‌های زیبا و منحصر به‌فرد طبیعت بکر و سرسبز استان لرستان است.

آبشار آب سفید الیگودرز بر اثر فرسایش و فعالیت‌های زمین شناختی توسط آب در چند هزار سال به‌وجود آمده است. آبشار آب سفید الیگودرز در حدود 50 کیلومتری شهر الیگودرز و در دره‌های تاریک دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان پذیر است.

آبی که در آبشار آب سفید الیگودرز جاری است، یکی از سالم ترین آب های معدنی منطقه به شمار می‌رود. این آبشار در فصل پرآبی عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می‌کند و یکی از تماشایی‌ترین تصاویر خود را به نمایش می‌گذارد. آب این آبشار پس از عبور از قلب یک کوه سنگی و سقوط از ارتفاع ۷۰متری به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.

این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری است و پوشش جنگلی و سرسبز گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است. هوای این منطقه بسیار خنک است؛ به‌‌گونه‌ای که حتی در تابستان برای گذران شب به ناچار باید در پناه چادر بیتوته کنید. آب این منطقه نیز یکی از بهترین و سالم‌ترین آب‌های آشامیدنی به شمار می‌رود و به دلیل اینکه آب این آبشار به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است.برای رسیدن به آبشار آب سفید به الیگودرز بروید و از طریق جاده آسفالته راه آبشار را در پیش بگیرید. فاصله آبشار تا الیگودرز ۷۵ کیلومتر است و جاده شما را به نزدیکی آبشار می‌رساند. در این فاصله، جاده کوهستانی است و حدود دو ساعتی طول می کشد تا به نزدیکی آبشار برسید، ماشین خود را در نزدیکی آبشار پارک کنید و وارد مسیر سنگ فرش شده شوید، بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به پای آبشار خواهید رسید.