۰ نفر

چطور تور گردشگری بخرید؟

۲۱ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۱۱
کد خبر: 251108
چطور تور گردشگری بخرید؟

همزمان با تعطیلی نوروز تقاضای تور‌های گردشگری افزایش پیدا می‌کند، اما چطور باید تور گردشگری خرید؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی برای سفر تفریحی داخلی و خارجی است. برخی برای سفر‌های خود از تور‌های گردشگری استفاده می‌کنند و با نداشتن آگاهی کامل از قوانین و نحوه فروش تور‌ها با مشکل روبرو می‌شوند. تعدد خدمات گردشگری منجر به تفاوت قیمت و امکانات در تور‌های گردشگری شده و مخاطبان را سردرگم می‌کند. با این حال با رعایت چند نکته می‌توان از خدمات تور‌ها اطمینان یافت و با آگاهی از حقوق مسافر نسبت به کم کاری تور‌های گردشگری معترض شد.

از اینترنت بخرید یا نخرید

مسئولان گردشگری کشور سالهاست درباره خرید تور‌های گردشگری از فضای مجازی هشدار می‌دهند. با این وجود نباید انکار کرد که بخش عمده عرضه تور‌های گردشگری حالا در فضای مجازی رونق دارد و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. بسیاری از آژانس‌های معروف، وب سایت‌های فروش آنلاین تور‌های گردشگری دارند و مخاطبان خود را از این طریق جذب می‌کنند. پس نادیده گرفتن فضای مجازی راهکار نیست. برای خرید تور در فضای مجازی مهمترین مسئله اطمینان از این موضوع است که طرف حساب شما یک آژانس گردشگری معتبر است. دریافت‌ای نماد و مشخص بودن نام آژانس و مجوز آن از نکاتی است که با بررسی کردن آن می‌توانید نسبت به صحت تور اطمینان پیدا کنید. البته سایت‌های وجود دارند که تور‌های گردشگری آژانس‌های مختلف را به عنوان واسطه به فروش می‌رسانند. در این مواقع بهترین راه پیدا کردن شماره تماس و گرفتن اطلاعات دقیق به طور تلفنی است.

همه چیز را بپرسید

برای خرید تور همه نکات را در نظر بگیرید و بپرسید. حضور راهنما، حمل و نقل از فرودگاه، گروهی یا انفرادی بودن، محل دقیق اقامت، گردش‌های شهری و ساعت پرواز یا رفت و برگشت از مهمترین نکاتی است که باید از آن اطلاع داشته باشید. همچنین در نظر داشته باشید وضعیت خدمات در تور‌های داخلی و خارجی متفاوت است. به طور مثال اکثر تور‌های داخلی به طور گروهی برگزار می‌شود، اما در تور‌های خارجی پر طرفدار، آژانس‌ها تنها واسطه فروش بلیت و هتل هستند و کمتر گشت‌های شهری جزو خدمات تور هستند. به همین دلیل باید از جزییات هر تور بنا به نوع و محل برگزاری آن مطلع شوید.

مراقب قیمت و کلاهبرداری باشید

قیمت پایین تور یا قیمت نجومی برای یک تور بی دلیل نیست. نسبت به قیمت‌های پایین محتاط باشید تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوید و سفر برایتان خاطره بدی بر جای بگذارد. این روز‌ها مهمترین نکته در تور‌های خارجی در نظر گرفتن نوسانات قیمت ارز است. برای اطمینان از وضعیت قیمت‌ها از فروشندگان تور تاثیر نوسانات قیمت ارز را سوال کنید. از سوی دیگر بسیاری از تبلیغات‌ها برای تور‌های گردشگری در فضای مجازی یا پیامک‌های ارسالی دارای حداقل قیمت‌ها هستند که این قیمت به بهانه‌های مختلف در زمان خرید تور افزایش پیدا می‌کند. گشت‌های تور را چک کنید، برخی از آژانس‌های تور را بدون گشت ارائه و از شما بابت گشت‌ها مبلغ جداگانه درخواست می‌کنند. ساعت پرواز، محل قرارگیری و ستاره‌های هتل از موارد مهم تاثیر گذار در قیمت تور است که باید نسبت به آن‌ها مطلع باشید.

راهنما، مجوز، بیمه و قرارداد

این چهار موضوع کلیدی را به خاطر داشته باشید. برخی از تور‌ها که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند، توسط افراد غیر مجاز و خارج از چهارچوب آژانس‌های مجوزدار برگزار می‌شوند. در صورت وقوع هر گونه حادثه در این تور‌ها دست شما برای پیگیری آن کوتاه است. به همین دلیل از مجوز دار بودن آژانس طرف قرارداد مطمئن شوید. آژانس‌های گردشگری موظف به بیمه مسافران هستند. همچنین آن‌ها باید قرارداد را برای شما ارسال کنند تا از جزییاتی مانند شرایط کنسلی تور و تعهدات آژانس آگاه شوید. راهنمای معتبر از دیگر نکاتی است که باید نسبت به آن حساس باشید. حضور راهنمایی که برای اولین بار همراه شما به آن مقصد می‌آید یا اطلاعات کافی ندارد اتفاق خوشایندی نیست. همچنین در تور‌های خارجی نیز موضوع راهنما بسیار مهم است. برخی تور‌ها اکثرا بدون راهنما و‌ گشت برگزار می‌شود. در برخی تور‌ها نیز از راهنما‌های ساکن در مقصد استفاده می‌شود. پس اگر در سفر نیاز به راهنما دارید حتما این موضوع را بررسی کنید.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی رسیدگی به شکایت از تور‌ها و آژانس‌های گردشگری است. پس در صورت وقوع مشکل با آگاهی از حقوق خود نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید. در نظر داشته باشید تور‌های گردشگری برای لذت بردن شما از سفر است و نادیده گرفتن نکات کوچک می‌تواند خاطره بدی از آن سفر برای شما برجای بگذارد. به همین دلیل با آگاهی از جزییات، سفر خود را با اطمینان انجام دهید.