۰ نفر

افزایش ۱.۵ درصدی سفر طی دو سال

۴ بهمن ۱۳۹۶، ۲:۴۰
کد خبر: 247166
افزایش ۱.۵ درصدی سفر طی دو سال

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، ٥٧ درصد خانوارهای کشور معادل ١٣ میلیون و ٦٥٣ هزار و ٥٨٨ خانوار در فصل بهار سال ١٣٩٥، حداقل یک سفر داشته‌اند که نسبت به بهار ١٣٩٣ به میزان ١.٥٨ درصد افزایش داشته است.

طرح آمارگیری از گردشگران ملی یکی از طرح‌های این مرکز است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفر گردشگری خانوارهای کشور، برای بررسی‌ اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط مرکز آمار ایران به اجرا در می‌آید. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر(با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، ‌جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود.

نتایج این طرح آماری درفصل بهار سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد:

در فصل بهار سال ١٣٩٥، حدود ٥٧ درصد خانوارهای کشور که معادل ١٣٦٥٣٥٨٨ خانوار می‌باشند، حداقل یک سفر داشته‌اند که نسبت به بهار ١٣٩٣ به میزان ١,٥٨ درصد افزایش داشته است.

در بهار سال ١٣٩٥، تعداد (۷۶ میلیون سفر) ٧٦١٠٠٠٠٤ سفر انجام شده است که نسبت به بهار ١٣٩٣ به میزان ٧,٦٣ درصد افزایش داشته است. 

تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، ٧٥٥٢٣٠٥٠ سفر بوده است. ٥٢ درصد از سفرهای داخلی فصل بهار، با اقامت شبانه و ٤٨ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.  

بیش‌ترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال ١٣٩٥، با هدف دیدار دوستان و بستگان (٥٨ درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفریح (٢٥ درصد) و زیارت (٨ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ٩١ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ٩ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

در فصل بهار سال ١٣٩٥، ٣٥ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٢٩ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٧ درصد با هدف درمان و ٦ درصد با هدف زیارت انجام شده است. ١٣ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٥، خانه بستگان و آشنایان با ٧٢ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای و ویلا و آپارتمان شخصی هر یک با ٧ درصد، اقامتگاه عمومی و اقامتگاه سازمانی هر یک با ٤ درصد و چادر و کمپ شخصی و سایر اقامتگاه‌ها هر یک با ٣ درصد بوده است.

ده استان خراسان رضوی، مازندران، گیلان، تهران، فارس، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و کرمان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار ١٣٩٥ بوده‌اند. 

ده استان گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، تهران، آذربایجان شرقی، گلستان و کرمان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٥ بوده‌اند. 

ده شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در بهار سال ١٣٩٥، شامل تهران، مشهد، رشت، شیراز، قزوین، اصفهان، قم، کرمانشاه، تبریز و لاهیجان بوده است که دارای بیش‌ترین تعداد سفر بوده‌اند. توجه به این نکته ضروری است که الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، در این شهرستان‌ها با هم متفاوت است.

عمده سفر‌ها در شهرستان‌های مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و قم از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین، کرمانشاه، تبریز و لاهیجان از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است. 

درپایان خاطر نشان می‌سازد نتایج تفصیلی طرح مذکور در قالب نشریه در دست چاپ و انتشار است، کاربران می‌توانند از طریق سایت مرکز آمارایران به نشانی www.amar.org.ir و یا از طریق واحد اطلاع رسانی به آن دسترسی داشته باشند.