۰ نفر

یک چهارم گردشگران جمهوری آذربایجان، ایرانی هستند

۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۲۲:۳۰
کد خبر: 226123
یک چهارم گردشگران جمهوری آذربایجان، ایرانی هستند

رایزن بازرگانی ایران در باکو گفت: صنعت گردشگری جمهوری آذربایجان 25 درصد گردشگران خود را از ایران جذب می کند.

«ابراهیم نقی زاده» عصر امروز (چهاشنبه) در ششمین همایش رایزنان بازرگانی ایران مستقر در کشورهای هدف در ساختمان سازمان توسعه تجارت افزود: تولید و تجارت، گردشگری، کشاورزی و ترانزیت چهار بخش اصلی سیاست های اقتصادی باکو را تشکیل می دهد که جمهوری اسلامی ایران می تواند نقشی اساسی در آنها بازی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، نقی زاده تصریح کرد: همکاری های سیاسی 2 کشور به ویژه سفر آتی رییس جمهوری این کشور به تهران که دهمین دیدار رییسان جمهوری 2 کشور در 10 سال اخیر است، می تواند پایه و اساس مناسبی برای توسعه مراودات تجاری و بازرگانی باشد.

به گفته وی، جمهوری آذربایجان با برخورداری از جمعیت حدود 10 میلیون نفری، سالیانه 10 میلیارد دلار واردات دارد و پس از بحران نفتی سال های گذشته، کاهش قیمت نفت و در پی آن افت ارزش پول ملی، از سال 2016 به کشوری متفاوت تبدیل شده است.

نقی زاده افزود: این کشور در زمینه ترانزیت با تعریف 2 طرح بزرگ شمال- جنوب و غرب- شرق گام های اساسی برداشته است.

وی ادامه داد: در همین زمینه طرح های راه آهن آستارا- آستارا (با60 میلیون دلار اعتبار) و راه آهن آستارا- رشت (با 500 میلیون دلار اعتبار) در مشارکت با ایران تعریف شده است.

وی با اشاره به 2 برابر شدن کشت سالیانه توتون و پنبه در این کشور گفت: جمهوری آذربایجان در زمینه پرورش کرم ابریشم نیز از قابلیت های فراوانی برخوردار است.

مجموع تجارت خارجی ایران حدود 88 میلیارد دلار در سال برآورد می شود.

در نیمه نخست امسال بنا بر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع تجارت خارجی با 6 درصد رشد نسبت به پارسال به رقم 44 میلیارد و 139میلیون دلار رسید.

چین، هند، امارات، ترکیه، کره جنوبی و هند عمده شرکای تجاری ایران به شمار می روند.

ناظر گمرک های استان آذربایجان شرقی و مدیر کل گمرک تبریز هفتم مردادماه از رشد 20 درصدی صادرات کالا از مبادی گمرکی استان در چهار ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت ارزش کالاهای وارد شده کاهش 20 درصدی را نشان می دهد.

چهارم مردادماه نیز مدیرکل گمرک آستارا اعلام کرد: در چهار ماهه امسال 100 هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش 53 میلیون دلار از گمرک این شهرستان به خارج از کشور صادر و 86 هزار تن کالا به ارزش 29 میلیون دلار وارد شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان و نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور است و سالیانه نزدیک به 800 هزار مسافر داخلی و خارجی از آن تردد می کنند.