۰ نفر

رشد ۵۶درصدی سفر گردشگران اروپایی به ایران

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۲۹
کد خبر: 213968
رشد ۵۶درصدی سفر گردشگران اروپایی به ایران

روند منفی ورود گردشگران عراقی و حوزه خلیج‌فارس به کشور درحالی همچنان ادامه دارد که سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است.

عبدالرضا مهاجری‌نژاد - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری - با اعلام آمار گردشگران ورودی به کشور در سه ماهه نخست امسال گفت: در این مدت، یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۵۰ نفر به ایران سفر کردند، درحالیکه آمار گردشگران سال پیش در زمان مشابه، یک میلیون و ۱۸۷ هزار و ۲۳۳ نفر بود که حاکی از رشد منفی به میزان ۶.۹ درصد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دانست و افزود: در سه ماهه نخست امسال ورود گردشگران از این کشورها با ۹ درصد کاهش مواجه شده که تحت تاثیر روابط سیاسی کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران پس از جریان سفارت عربستان، ناامنی در کشورهای پیرامونی و وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق و سوریه بوده و در دو سال گذشته آمار ورود گردشگران خارجی به ایران را نزولی کرده است.

به گفته مهاجری نژاد، سال ۹۵ نیز آمار کلی گردشگران ورودی به کشور با ۵.۲ درصد کاهش روبرو شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع چهار میلیون و ۹۱۱ هزار و ۹۲۰ نفر به ایران سفر کردند که در مقایسه با سال ۹۴، ۵.۲ درصد کاهش آمار داشته که ناشی از رشد منفی ۹.۹ درصدی سفر از کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری در عین حال به رشد جذب گردشگر از بازارهای اروپایی پس از برجام اشاره کرد و گفت: اگرچه میل به سفر به ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق بنا به شرایط اقتصادی و سیاسی کمتر شده، اما سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی به ایران از سال ۹۵ (تا تیرماه) با ۵۶.۶ درصد رشد همراه بوده است.

وی همچنین یادآور شد: این آمارها از پلیس مهاجرت گرفته شده که ورود و خروج اتباع خارجی را براساس نوع ویزا از مرزها ثبت می کند.

مهاجری نژاد در ادامه درباره تدابیر درنظر گرفته شده برای خروج از این وضع، اظهار کرد: برنامه‌ریزی هایی انجام شده و قطعا رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه‌هایی بنا به تاکید رییس جمهور برای تغییر این وضعیت دارد، طرح‌های شتابانی که رشد قابل ملاحظه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

اگرچه او تاکید کرد؛ برای تغییر وضعیت موجود در گردشگری، رویه سیاست خارجی ایران و اقداماتی که برای رفع ایران‌هراسی برداشته می‌شود، اهمیت دارد.

مهاجری‌نژاد همچنین یادآور شد: رشد منفی در آمار گردشگری ورودی به بازارهای عربی محدود شده، وگرنه مهم این است که روند مسافرت از کشورهای اروپایی به ایران مثبت و افزایشی است که اگر این رویه ادامه داشته باشد قطعا به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ می رسیم.

وی سپس بیان کرد: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر اروپایی و آمریکایی دست کم ۱۵۵۶ دلار خرج می‌کند، برای همین جذب گردشگر از این کشورها برای ما مهم تر است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری درباره نظریه حاکم در بازار ایران که گردشگران عرب را به مراتب درآمدزاتر از اروپایی‌هایی که ایران را برای سفر انتخاب می‌کنند می‌داند، اظهار کرد: این نظریه درستی است که گردشگران حوزه خلیج فارس درآمد بیشتری برای ما دارد، چون آنها در کنار سفر زیارتی برای درمان و تفریح هم به ایران می‌آیند که درآمدزایی بیشتری دارد، اما شرایط این بازار فعلا معکوس است که بیشترین علت آن هم به وضعیت سیاسی و اقتصادی آن ها برمی گردد.

مهاجری نژاد همچنین درباره ی درآمدی که از محل ورود این گردشگران عاید کشور شده است، توضیح داد: آمار واقعی از درآمد گردشگری کشور زمانی بدست می آید که TCI (حساب اقماری) را اجرا کرده باشیم که بتوانیم تفکیک آماری کرده و توزیع درآمدها را در هر بخش مشخص کنیم.