۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کد خبر 207402

طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه های برفگیر البرز، از غرب کندوان، تا 40 کیلومتری شرق قزوین گسترده شده است. طالقان یکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می باشد که در 120 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می گردد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طالقان در دره بزرگی در میان کوههای البرز قرار دارد. طالقان منطقه ای متشکل از حدود 80 روستای کوهستانی است که طول جغرافیایی آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود 80 کیلومتر و عرض جغرافیایی طالقان حدود 15 کیلومتر است و حدود 1300 کیلومتر مساحت دارد. طول شرقی طالقان 50 دقیقه و عرض شمالی آن 36 درجه و 12 دقیقه است.

زبان مردم طالقان فارسی و لهجه تاتی است. یکی از آثار باستانی منحصر به فرد که در طالقان وجود دارد، قلعه‌های زیادی است که اکنون فقط آثاری از آنها باقی مانده است. وجود این قلاع در زمان جنگ‌ های داخلی اهمیت زیادی می‌یافته است. ساخت اکثر این قلعه‌ها به زمان اسماعیلیان بر می‌گردد که حسن صباح ـ رئیس اسماعیلیان ـ برای مبارزه با حکومت سلجوقی این قلعه‌ها را بنا نهاد. دژها و کیفیت جنگی قلعه‌ها، اسماعیلیان را برای نیل به مقاصد و اهدافشان یاری کرد و جای آنان را از حکام عصر، محفوظ نگاه داشت.