۰ نفر

قرارداد برقی‌کردن راه‌آهن تهران- مشهد نهایی می‌شود

۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۰۵
کد خبر: 204514
قرارداد برقی‌کردن راه‌آهن تهران- مشهد نهایی می‌شود

مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: مدیران ریلی و دست اندرکاران این صنعت باید بهره وری را در اولویت برنامه و سیاست های خود قرار داده و این موضوع نیاز به اراده قوی دارد و اراده بدون بهره وری یعنی هیچ.

سعید محمد زاده مدیر عامل راه اهن در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن گفت: با توجه به اینکه ذائقه مردم طی سال های گذشته به سمت استفاده از خوروهای شخصی افزایش یافته است، راه آهن باید اقدامات اساسی و بنیادین را برای این موضوع انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: با توجه به افزایش جابجایی بار در کشور نیازمند ارتقای خدمات مسافری در بخش ریلی هستیم.

محمد زاده با بیان اینکه مدیران ریلی در جهت توسعه راه آهن باد اصالتی ویژه داشته باشند، عنوان کرد: چنانچه خواهان توسعه ریلی در بخش بار و مسافر هستیم ، از شعار دادن پرهیز و و سمت و سوی توسعه را پیش گیریم.

محمدزاده گفت: ما متولی ریل کشور هستیم و نمی توانیم در خودروی شخصی نشسته و از ریل و توسعه آن صحبت کنیم.

وی اضافه کرد: مسافران ویترین راه آهن هستند و از دست رفت و یا کاهش مسافر برای راه آهن یعنی یک چالش بزرگ.

وی درباره برقی کردن محور تهران – مشهد اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پیش نویس برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضا شده و تا دو هفته آینده قرارد آن امضا می شود.

مدیر عامل راه آهن افزود: موضوع مسافر و هدایت آنان به بخش ریلی باید در اولویت کارهای راه آهن قرار گیرد.

وی در ادامه به دقت در تمامی کارها و اقدامات، فدا نکردن کارهای اصلی برای رسیدگی به امور فرعی، استفاده از فرصت های موجود و تقویت اراده ها تاکید کرد.

محمدزاده با بیان اینکه وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهیم، گفت: مدیران ریلی و دست اندرکاران این صنعت باید بهره وری را در اولویت برنامه و سیاست های خود قرار داده و این موضوع نیاز به اراده قوی دارد و اراده بدون بهره وری یعنی هیچ.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه بهره وری یک اراده و فرهنگ به شمار می آید، اظهار داشت: هر اقدای در راه آهن ناشی از ارداه ها شکل می گیرد که شامل جدیت، تلاش و جهت گیری ها است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به قطارهای مسافری و ارتقای خدمات ایستگاهی و ناوگان و مساله نظم و انظباط قطارهای مسافری در پیک های مختلف یک اولویت مهم و اصلی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه های عمرانی نباید حرکت رو به رشد راه آهن را در بخش مسافر متوقف کند، بیان کرد: ارتقای کیفیت قطارها سرلوحه برنامه های شرکت های حمل و نقل مسافری قرار گیرد.

وی در ادامه سخنان خود به موضوع حمل بار از کشورهای هند و آسیایی اشاره کرد و گفت: اگر ما بتوانیم در کریدورهای شمال و جنوب و حمل بارهایی که از هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی و اروپا که یکی از مسیرهای عبوری آنان ایران است ، راه آهن را وارد کنیم می توانیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه و کسب درآمدهای بالا داشته باشیم.

محمدزاده اضافه کرد: اراده در این حوزه نیازمند این است که برای توسعه پایدار تلاش مضاعف داشته بایم.

وی بیان داشت: در کنار افزایش هزینه ها باید درآمد ریلی را گسترش داده زیرا راه آهن یک بنگاه اقتصادی است و هر عملیاتی که منجر به کسب درآمد شود به نفع راه آهن خواهد بود.

مدیر عامل شرکت راه آهن با اشاره به هدف گذاری راه آهن برای دستیابی به حمل 62 میلیون تن بار در سال جاری، گفت: چنانچه نتوانیم به این مهم دست یابیم به طور حتم بودجه مود نظر راه آهن در سال های آینده محقق نخواهد شد.

وی در پایان بر استفاده از امکانات استان ها و اتصال راه آهن و شبکه ریلی به مناطق بار و مراکز تولید تاکید کرد.

حضور گسترده در منطقه و بازار رقابتی با رشد ترانزیت

قائم مقام راه آهن هم در جلسه شورای مدیران اعلام کرد: از اولویت های اصلی راه آهن حمل بار و افزایش سهم بار در کشور است، بنابراین تکمیل پروژه های توسعه ای که بتواند به این امر کمک کند بسیار مهم و از شاخص های اصلی به شمار می رود.

احمد خدایی قائم مقام راه آهن در سومین جلسه شورای هماهنگی مدیران راه آهن گفت: همه فعالیت ها در راستای اهداف ریلی پیش می رود.

وی افزود: خوشبختانه تمامی نواحی در راستای اهداف راه آهن حرکت کرده و به موفقیت های مهمی دست یافته اند و به نظر می رسد بخش ستادی راه آهن نیز همسو و هم جهت با اهداف حرکت کرده و برنامه های مدونی را برای پیشرفت و توسعه اجرا کند.

قائم مقام راه آهن اظهار داشت: به منظور رفع برخی مشکلات ریلی باید جریان مناسب اطلاعات بین ستاد و نواحی تقویت و کمیسیون عالی سوانح بیش از گذشته موضوع ایمنی را سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

خدایی اضافه کرد: در حوزه فنی و زیر بنایی پروژه های توسعه ای در اولویت اجرا و تکمیل قرار گیرد.

وی بیان داشت: از اولویت های اصلی راه آهن حمل بار و افزایش سهم بار در کشور است، بنابراین تکمیل پروژه های توسعه ای که بتواند به این امر کمک کند بسیار مهم و از شاخص های اصلی به شمار می رود.

وی به توسعه خطوط فرعی در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: چنانچه بتوان بارهای بیشتری را از طریق خطوط فرعی جابجا کرده ، به منابع بار بیشتری دسترسی خواهیم یافت.

خدایی تصریح کرد: بنابراین پیگیری و شناسایی نقاط خوش بار از جمله وظایف اصلی مدیران راه آهن به شمار می رود.

قائم مقام راه آهن تاکید کرد: در سال جاری توسعه خطوط فرعی در جهت ایجاد منابع جدید برای حمل بار و تشکیل کمیته ای برای آن در صدر برنامه ها قرار گیرد.

وی در پایان به افزایش میزان ترانزیت بار در بخش ریلی اشاره کرد و گفت: به هر میزان بار ترانزیت در کشور جابجا شود گام ها برای حضور گسترده در منطقه و بازار رقابتی توسعه می یابد.

سرمایه گذاری در راه آهن مشمول تخفیف مالیاتی می شود

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن هم گفت: برای ایجاد مزیت رقابتی در بخش ریلی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی همچون سرمایه گذاری در مناطق محروم لازم است.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، نوراله بیرانوندگفت: راه آهن کشور بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری را تضمین می کند تا نوسانات ارزی در راه آهن پوشش داده شود.

وی بیان کرد: امروز مهم ترین پروژه های مشارکت راه آهن با بخش خصوصی در خوزستان شکل گرفته است مثل پروژه سربندر به خرمشهر که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن اظهار داشت: یکی از حلقه های مفقوده ،شبکه ریلی در استان خوزستان است و مذاکراتی را شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان داشته که خط شوشتر به مسجد سلیمان متصل شود تا کارخانه پتروشیمی به راحتی بتواند محصولات خود را صادر کند.

بیرانوند ادامه داد: اتصال شبکه ریلی ایران به عراق یکی از طرحهای مهم است که به دنبال اجرای آن هستیم که ایران و عراق توافقات لازم را برای این پروژه در ساخت پل و 35 کیلومتر مسیر در داخل عراق انجام داده اند.

وی خاطر نشان کرد: تامین مالی برای پروژه فوق در کشور انجام شده و در حال مذاکره با عراق هستیم بطوریکه در سفر نخست وزیر عراق به ایران قرار شد شرکت های ایران مذاکرات خود را با راه آهن عراق شروع کنند.