۰ نفر

هشدار به مسافران؛ هرجایی اقامت نکنید

۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۷
کد خبر: 202099
هشدار به مسافران؛ هرجایی اقامت نکنید

در بیش از ۹۰ درصد از موارد اقامتگاه‌های غیرمجاز، املاک استیجاری هستند که بعدها فرد در صورت بروز مشکل و نیاز به پیگیری قانونی در این حوزه دچار مشکلات بسیار می‌شود.

تعطیلات چند روزه عید فطر در سال‌های مختلف فرصت مناسبی برای سفر محسوب می شود و افراد بسیاری در این ایام راهی شهرهای مختلف و به ویژه شهرهای شمالی کشور می‌شوند. در چنین شرایطی یافتن جایی مناسب برای اسکان با دشواری‌های متعدد همراه می‌شود و برای پذیرایی از مسافران این شهرها یا حتی سایر نقاط کشور مهمانپذیرهای بدون مجوز نیز آغاز به فعالیت کرده یا حتی در موارد مختلف اهالی آن شهر، خانه‌های خود را به صورت روزانه در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این شرایط چند نکته قابل تامل وجود دارد که اولین آنها بحث قیمت گذاری بر اساس سیستم عرضه و تقاضاست. به عبارت دیگر این افراد در چنین شرایطی قیمت‌هایی نامتعارف برای واحد خود اعلام کرده و با توجه به اینکه مسافران خسته از راه در نهایت نیاز به محلی برای سکونت دارند بهایی به مراتب بالاتر از آنچه عرف بوده و در سایر روزهای سال دریافت می‌شود، طلب می‌کنند.

اما گذشته از این بحث که به دلیل فعالیت ساماندهی نشده این واحدها نظارتی روی قیمت‌ها، بهداشت و امکانات رفاهی آنها وجود ندارد، از نظر امنیت نیز اطمینان کردن به بسیاری از این واحدها امری دشوار به شمار می‌رود.

در این باره رییس اتحادیه مهمان‌پذیران با اشاره به فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز خطاب به مسافران این مراکز عنوان کرد: در اتحادیه شاهد شکایات بسیار در این خصوص هستیم و توصیه ما به مردم این است که برای مبلغی ناچیز امنیت خود را به خطر نیندازند.

شاهرخ محمدزاده در عین حال تاکید کرد: طی سال‌های گذشته در موارد متعدد شاهد ایجاد و راه‌اندازی اقامت‌های غیرمجازی هستیم که اگرچه در خصوص آنها پیگیری‌های متعدد صورت گرفته اما متاسفانه تاکنون در زمینه برخورد با آنها اقدام مناسب و موثری صورت نگرفته است.

به گفته وی، مهمان‌پذیرها و هتل‌ها از جمله مراکزی هستند که روی رفت و آمدهای روزانه آنها نظارت کاملی صورت می‌گیرد اما در اقامتگاه‌های غیرمجاز نه تنها این موارد اعمال نمی‌شود بلکه شرایط به گونه‌ای است که در موارد متعدد شاهد شکایات بسیار مردم و ایجاد مشکلات مختلف در زمینه‌های بهداشتی و امنیتی هستیم بر همین اساس توصیه ما به مردم آن است که برای به عنوان مثال ۵۰ هزار تومان امنیت خود را به خطر نینداخته و در این مراکز ساکن نشوند.

وی با اشاره مجدد به فعالیت مهمان‌پذیرهای غیرمجاز و واحدهای مختلفی که بدون دریافت هیچ گونه جوازی تبلیغ و فعالیت می‌کنند، بیان کرد: گاه شاهدیم در روزنامه‌های رسمی تبلیغ این واحدها صورت می‌گیرد در حالی که طبق تبصره سه ماده ۱۷ قانون نظام صنفی کشور تبلیغ مراکز فاقد مجوز امری خلاف به شمار می‌رود.

محمدزاده خطاب به مسافران هشدار داد که در بیش از ۹۰ درصد موارد اقامتگاه‌های غیرمجاز، املاک استیجاری هستند که بعدها فرد در صورت بروز مشکل و نیاز به پیگیری قانونی در این حوزه دچار مشکلات بسیار می‌شود.

رییس اتحادیه مهمان‌پذیران تهران در پایان در مورد هزینه اقامت در مهمان‌پذیرهای شهر تهران نیز عنوان کرد: قیمت یک تخت در یک مسافرخانه درجه سه حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که این رقم در اقامتگاه‌های درجه یک به حدود ۸۰ هزار تومان می‌رسد.