۰ نفر

توسعه گردشگری با ییلاق تابستانه

۳ تیر ۱۳۹۶، ۷:۱۷
کد خبر: 201608
توسعه گردشگری با ییلاق تابستانه

فاصله چندانی تا پایان ماه رمضان و شروع سفر‌های تابستانی نمانده است. در این بین، ایرانیان مقاصد مختلفی را در اقصی‌نقاط کشور برای گذران روز‌های گرم تابستانی خود انتخاب می‌کنند.

 این مقاصد از طرفی شهر‌های گردشگرپذیری همچون اصفهان، شیراز، کاشان، مشهد و... است و از طرف دیگر به علت افزایش دمای هوا و گرمی طاقت‌فرسا، مناطق خوش‌آب‌وهوای اطراف شهرهای بزرگ که سفر‌های کوتاه یکی‌دوروزه به آنها افزایش پیدا می‌کند و می‌توان از آنها با عنوان ییلاق تابستانه یاد کرد. با لحاظ هزینه هتل، اماکن تفریحی و گردشگری،‌ بنزین،‌ خورد و خوراک و... می‌توان هزینه متوسط یک نفر برای یک شب اقامت در ییلاقات اطراف تهران را از ۲۰۰‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان برآورد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، ایران از معدود کشورهای چهارفصل دنیاست، آن‌طور که می‌توانید در آن در عرض چند ساعت از یک منطقه‌ یا شهر کاملا سرد و کوهستانی به نقطه‌ای گرمسیری نقل مکان کنید. تنوع آب‌وهوایی ایران در عین ایجاد زیبایی‌ها و شگفتی‌های اقلیمی شگرف، به کمک گردشگری داخلی آمده و باعث شده که ایرانی‌ها در اوقات فراغت خود به دیدار این دیدنی‌های یگانه و دل‌انگیز بروند. ایران از لحاظ آب‌و‌هوایی چهار اقلیم عمده دارد: اقلیم سرد و کوهستانی، اقلیم گرم خشک و نیمه‌خشک، اقلیم گرم و مرطوب، اقلیم معتدل و مرطوب. در فصل تابستان جز اقلیم سرد و کوهستانی، بخش عمده‌ای از کشور با افزایش دما و گرمای زیاد، کاهش بارش باران و تابش مستقیم و شدید نور خورشید روبه‌روست. از همین رو شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت‌وگذار در فصل گرما، سر زدن به مناطق سرد و کوهستانی باشد. پیش از آنکه شهرنشینی و یکجانشینی تبدیل به فرهنگی عمومی شود، بسیاری از ایل‌ها در فصل تابستان به همین مناطق می‌رفتند و در آن اتراق می‌کردند. به این‌گونه نواحی و اماکن که مختص سکونت در فصل گرماست، «ییلاق» گفته می‌شود. پس بهتر است دنبال ییلاقات ایران باشیم و آنها را برای سفرهای تابستانه شناسایی کنیم.

طالقان

120 کیلومتر آن سوتر از پایتخت، ییلاقی است که پس از لواسانات و کرج از نزدیک‌ترین مناطق ییلاقی به تهران محسوب می‌شود، دره خوش‌نام‌ونشانی که در میان راه‌های پرشیب و ناهموار دیواره البرز جنوبی قرار دارد و از گذشته تا امروز لقب ییلاق «همیشه‌بهار تهران» را بر پیشانی خود نشان کرده است. طالقان می‌تواند محل مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل برای پایتخت‌نشینان باشد. هرچند هزینه یک شب اقامت در برخی از هتل‌های این منطقه بسته به نوع اتاق به‌طور تقریبی از 180‌هزار تومان تا شبی 800‌هزار تومان و هزینه یک شب اقامت در هتل‌آپارتمان‌ها تا شبی 140‌هزار تومان می‌رسد، اما می‌توان ویلایی با اجاره یک شب در حدود 80 تا 100‌هزار تومان نیز در این منطقه پیدا کرد و سفر کم‌هزینه‌تری را برای یک روز اقامت رقم زد. با لحاظ سوزاندن 18 لیتر بنزین در یک رفت و برگشت به طالقان، هزینه بنزین به‌طور متوسط 18‌هزار تومان محاسبه می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن قیمت ایاب و ذهاب، خورد و خوراک،‌ هزینه یک روز اقامت در منطقه ییلاقی طالقان به‌طور میانگین در حدود 200‌هزار تومان تا شبی یک‌میلیون تومان آب می‌خورد.

لواسان

منطقه ییلاقی و خوش‌آب‌و‌هوای فشم و لواسانات از جمله مناطقی در حومه تهران است که طرفداران بسیاری را از جمع قشر مرفه به سمت خود کشانده است، فاصله نزدیک تا تهران، امکانات بالا، ویلاهای لوکس و امکان اسکی از جمله مزایای این منطقه است. هزینه اقامت در یک هتل سه‌ستاره در این منطقه خوش‌آب‌و‌هوا تا شبی 500‌هزار تومان هم می‌رسد. هرچند که با چادر زدن در دشت هویج در روستای افجه در ارتفاع دو‌هزار و 400 متری از سطح دریا در این ناحیه می‌توان سفر کم‌هزینه‌تری را تجربه کرد و خاطره بهتری را برای خانواده رقم زد. البته فاصله کوتاه 34کیلومتری لواسان تا تهران باعث می‌شود بنزین کمی مصرف شود، اما قیمت بالای اماکن تفریحی، این منطقه را به محلی برای خوشگذرانی طبقه مرفه تبدیل کرده است. همچنین استفاده از تور‌های گردشگری نیز برای هر فرد 150 تا 200‌هزار تومان آب می‌خورد.

توچال

کوه توچال در دامنه رشته کوه‌های البرز و با ارتفاع 3692 متر در شمال تهران واقع شده است. توچال به معنی چال آبگیر و دریاچه کوچک است و قله توچال در کنار دریاچه‌ای از یخ طبیعی قرار دارد و به این نام خوانده می‌شود. منطقه تفریحی توچال به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی، یکی از پاتوق‌های مردم تهران محسوب می‌شود. از انتهای خیابان ولنجک تا آغاز ایستگاه یک تله کابین توچال،‌ مسیر آسفالته‌ای وجود دارد که به بام تهران شهرت پیدا کرده است. قسمت ابتدایی تله‌کابین توچال به علت وجود مناظر کوهستانی و دید زیبا از بالاترین نقطه شهر تهران و همچنین استفاده از طبیعت،‌ مسیر بسیار مناسبی برای پیاده‌روی است. در طول این مسیر رستوران‌ها،‌ چایخانه‌های سنتی و همچنین زمین‌های ورزشی و تفریحی پینت‌بال،‌ تیراندازی، تنیس و اسکیت و نیز باشگاه بدنسازی برپا شده و در انتها نیز به تله‌کابین ختم می‌شود. هزینه اقامت در هتل‌های این ناحیه برای یک شب از 200‌هزار تومان تا 500‌هزار تومان برآورد می‌شود. بلیط‌های رفت و برگشت با تله‌کابین توچال نیز از 10‌هزار تومان تا 40‌هزار تومان به تناسب مسیر طی‌شده فروخته می‌شود. درمجموع بابت اقامت در توچال به ازای هر شب باید مبلغی در حدود 300‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان را در نظر گرفت.

ییلاقات شمال کشور

سفر به استان‌های شمالی به دلیل مسافت کوتاه‌تر و آب‌و‌هوایی دلپذیر همیشه مورد علاقه و گزینه اول تهرانی‌ها بوده است و استان‌های شمالی از دیرباز پذیرای حجم زیادی از مسافران بوده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر میزان بالای استقبال از ییلاقات استان‌های شمالی باعث افزایش قیمت‌ها شده است و بعضا اجاره‌بهای یک ویلا یا سوئیت 30متری تا شبی 100 تا 130‌هزار تومان نیز می‌رسد. در این بین جواهردشت از روستا‌های ییلاقی شهرستان رودسر استان گیلان با طبیعت بکر، دشت‌های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف‌ناپذیر و... گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی زیادی را به سوی خود جذب کرده است. بررسی قیمت‌ها در این منطقه نشان می‌دهد که اجاره‌بهای یک ویلا برای یک شب اقامت در حدود 100 تا 200‌هزار تومان است. همچنین منطقه ییلاقی جواهرده یکی از روستا‌های دیدنی شهر رامسر در استان مازندران در بیشتر ایام سال و البته در اغلب روزهای گرم سال مملو از جمعیت می‌شود. به‌طور تقریبی اقامت در ویلا‌های این ناحیه با امکانات و تجهیزات کامل شبی 200 تا 350‌هزار تومان برآورد می‌شود. همچنین اگر به این مبلغ هزینه بنزین، خورد و خوراک، استفاده از اماکن تفریحی و گردشگری مانند تله کابین را نیز اضافه کنیم، می‌توان با حسابی سرانگشتی هزینه یک شب اقامت در ییلاقات شمالی را بین 300 ‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان تخمین زد.