۰ نفر

گیاهان به کمک گردشگری می‌آیند

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۲
کد خبر: 165134
گیاهان به کمک گردشگری می‌آیند

گیاهان دارویی به کمک صنعت گردشگری می‌آیند تا گردشگران داخلی و خارجی که در طلب استفاده از شیوه‌های قدیمی برای درمان بیماری هستند را به مراکز طب سنتی بکشاند.

گردشگری شاخه‌های متفاوتی دارد که می‌توان با دستیابی به هر یک از این شاخه‌ها، برای ورود گردشگر به کشور اقدام کرد یکی از این راه‌ها ارتباط دادن تفریحات مردمی با سلامتی و آشنایی آنها با سبک زندگی سنتی ایرانی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدت‌هاست که بیماران کشورهای خارجی برای درمان برخی از بیماری‌ها نازایی، عیوب انکساری، جراحی زیبایی و... به ایران می‌آیند و در هتل‌های کشور اقامت می‌کنند. ورود این افراد با روند پیشرفت علم پزشکی در ایران روز به روز در حال افزایش است تا جایی که در ایران از سفر بیماران خارجی به کشور به‌عنوان گردشگران سلامت یاد کردند و اکنون چند سالی است که برخی از دفاتر مسافرتی و ارگان‌های دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، وزارت خارجه و... متحد شده‌اند تا بتوانند ورود این نوع از گردشگران را ساماندهی کنند.

برخی با در اختیار دادن ویزای سلامت، برخی با خدمات جانبی از جمله اقامتگاه، نقاهتگاه و هتل بیمارستان و برخی نیز در صدد هستند تا اقدامات دیگری را برای گردشگران سلامت بوجود آورند تا آنها بیشتر در ایران مانده و از دریافت خدمات راضی‌تر به کشورشان برگردند.

در این میان برخی از فعالان حوزه طب سنتی و گردشگری درمانی به سمت طب سنتی روی آورده‌اند. چرا که طب سنتی در ایران پیشینه‌ای بسیار کهن دارد و مردم ایران نیز بر وجود چنین علمی در ایران واقف هستند اما با وجود اینکه ابن سینا و مشاهیر دیگر در این حوزه شهرت جهانی دارند اما هنوز فعالیت‌های طب سنتی ایران برای جهانیان ناشناخته است. این درحالی است که چین در حوزه طب سنتی فعالیت و تبلیغات گسترده‌ای انجام داد و اکنون طب چینی به عنوان یک مکتب درمانی در جهان شناخته شده است.

با این وجود ایران درصدد است تا در حوزه طب‌ سنتی بیشتر تلاش کند و آن را به عموم مردم معرفی کند آن هم از طریق ایجاد سلامتکده های طب سنتی. وجود مرکزی به‌عنوان سلامت‌کده می‌تواند مراجعه‌کنندگان را به این باور برساند که هر جایی، هر مطبی و هر پزشکی نمی‌تواند به صورت مستقل مدعی داشتن مهارت در طب سنتی باشد. از سوی دیگر در سلامتکده‌ها معمولا هم داروهای گیاهی مورد نیاز بیماران ارائه می‌شود و هم بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند.

مردم ایران معمولا به طب سنتی بیشتر از طب شیمیایی و روش‌های درمانی دیگر اعتماد دارند. این موضوع را محمد پناهی مدیرکل گردشگری سلامت در سازمان میراث فرهنگی نیز می‌گوید: استفاده از گیاهان، میوه‌ها و... آن طور که در اذهان عموم رایج است بدون عوارض بوده و هست و به همین دلیل اطمینان بیشتری در استفاده از آنها وجود دارد حال آنکه در بسیاری از مواقع استفاده از داروهای شیمیایی به دلیل ناشناخته بودن و یا ترکیب داروهای شیمیایی نه تنها مضر هستند بلکه در برخی از موارد استفاده کمتر و یا بیشتر آن‌ها خطرآفرین نیز می‌تواند باشد اما استفاده از داروهای گیاهی کم‌خطرترین نوع داروهاست. حتی اگر روند درمان با شیوه طب سنتی طولانی تر از طب نوین باشد.

وی ادامه می‌دهد: معمولا گیاهان دارویی که برای طب سنتی استفاده می شود یا داروهای هربال هستند که با تکنولوژی جدید ساخته شده اند و یا دارویی های مرتبط با طب قدیم هستند که منشا تهیه آنها نسخ قدیمی است. در هر صورت این داروها با نسخه پزشک سنتی تجویز می شوند.

مدیر اولین سلامتکده کشور می‌گوید: در سلامتکده‌ها معمولا باید محلی برای عرضه گیاهان دارویی، فراورده های دارویی و یا عرقیاتی عرضه شود که هم رضایت بیمار را به همراه داشته باشد و هم استاندارد باشند. چون می‌بایست همه به سمتی بروند که ضریب اطمینان متقاضیان بیشتر شود در این صورت است که می توان حلقه گردشگران سلامت را با وجود طب سنتی بیشتر کرد.

پناهی درباره پذیرش گردشگران سلامت خارجی نیز توضیح می‌دهد: معمولا گردشگران خارجی که برای طب سنتی به ایران می‌آیند در همان محلی ثبت نام می‌کنند که گردشگران ایرانی مراجعه می کنند با این وجود گردشگران خارجی از وجود چنین علمی کمتر اطلاع دارند ولی شنیده اند که ایران در حوزه حجامت، زنبوردرمانی، زالو درمانی و ... فعالیت می کند.

آنطور که پناهی می‌گوید برخی از گردشگران تنها نامی از طب سنتی ایران شنیده‌اند و برخی که آن را قبلا امتحان کرده اند، درمان دوباره را بی ضرر نمی دانند به همین دلیل به دنبال مرکزی که از هر جهت فعالیت هایش مطمئن باشد می گردند. حتی برخی از گردشگران خارجی به این مراکز برای کسب اطلاع بیشتر مراجعه می کنند. با این وجود تعرفه ای که از آنها در سلامت کده ها گرفته می شود همان تعرفه بیماران ایرانی است.

با وجود اینکه در ایران تعداد کمی سلامتکده ویژه گردشگران خارجی و داخلی وجود دارد اما استان البرز توانسته در این میان گوی سبقت را از تهران گرفته و با برپایی سلامتکده ای در این استان گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود بکشاند تا از تمرکز زدایی در تهران جلوگیری شود.

خدادوست معاون طب سنتی وزیر بهداشت در زمان افتتاح سلامتکده استان البرز گفته بود، بر اساس آمارهای یکی از کشورهای توسعه یافته مشخص شده، ۷۵ درصد افرادی که به پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند یا نیازی به دارو ندارند و یا با داروهایی که خود(براساس آموزش خود درمانی) تجویز می‌کنند، بهبود می‌یابند. بنابراین وقتی سواد مردم بالا رود، این مراجعات بی‌مورد تقلیل می‌یابد و سبب می‌شود مبلغ زیادی در اقتصاد مملکت صرفه‌جویی شود پس با ایجاد سلامتکده ها راه برای تبلیغات واهی و ادعاهای کاذب برخی سوءاستفاده‌گران تا حدود زیادی بسته می شود.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به علاقمندی مردم به طب سنتی معتقد است: وجود ۱۰ هزار پزشک و ۱۵ هزار عطاری در کشور، نشان‌دهنده گرایش بالای مردم به طب سنتی است.