۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر 153552

در این نوشتار فهرستی از ۱۰ کوچکترین کشور جهان به لحاظ مساحت کل زمین ارائه می شود. این ها بعضی از دنج‌ترین کشورها، جزیره‌ها و مکان‌های کره‌ی زمین هستند.

 با وجود بیش از ۱۹۴ کشور در جهان، به راحتی می توان کلمه‌ی “کشور” را به یک ناحیه‌ی گسترده‌ی زمین با شمار زیادی از آدم‌ها مترادف دانست. ولی بعضی از کشورها آن قدر کوچک هستند که شهرهای کشورهای دیگر در مقایسه با آنها غول‌پیکر هستند. کشورهای بسیاری در جهان با مساحت کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مربع وجود دارد که بیشتر در اروپا، حوزه‌ی کارائیب، و اقیانوس آرام واقع هستند. ۱۰ کوچکترین کشور جهان جمعا مساحت کل ۱۴۹۱.۴ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهند که از مساحت شهر هوستون، ایالت تگزاس آمریکا(۱۶۲۵.۲ کیلومتر مربع) کوچکتر است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، این کشورهای کوچک که هر یک دولت و فرهنگ خودشان را دارند بعضی از ثروتمندترین، دورافتاده ترین، و جذاب‌ترین مکان‌های جهان هستند. حال نگاهی بیندازیم به ۱۰ کوچکترین کشور امروز جهان :

۱۰. گرانادا(غرناطه)- ۳۴۴ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

گرانادا، کشوری جزیره‌‌ای در حوزه‌ی کارائیب است که با نام “جزیره‌ی ادویه” نیز شناخته می‌شود. این کشور که بزرگترین تولید کننده‌ی جوز هندی و محصولات جوزی در جهان است در شمال غربی ترینیداد و توباگو واقع است و از سال ۱۶۴۹ تا ۱۷۶۳ مستعمره‌ی فرانسه بوده که همین امر تاثیر بسیار قوی فرهنگ و رسوم فرانسه بر این کشور را به خوبی توجیه می‌کند. به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب، هنر و معماری متاثر از کشور فرانسه را در جای جای این جزیره خواهید یافت. محبوب‌ترین ورزش مردم آن کریکت است.

۹. مالت- ۳۱۶ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

مالت کشور جزیره‌ای دیگری است، اما، در دریای مدیترانه واقع شده است. جمهوری مالت را سه جزیره‌ی اصلی  تشکیل می‌دهند: گوزو، کومینو، و بزرگترین آن‌ها، مالت. این کشور کوچک جمعیتی بالغ بر ۴۵۰۰۰۰ نفر دارد، که آن را یکی از پر تراکم‌ترین کشورهای جهان می‌کند. به عنوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری محبوب، خارجی‌ها از سرتاسر جهان به خاطر هوای آفتابی، سواحل جذاب، تاریخ جالب بیش از ۷۰۰۰ ساله و زندگی شبانه‌ی پرجنب و جوش و آرام به مالت می‌آیند.

۸. مالدیو- ۳۰۰ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

مالدیو، یکی از مقاصد گردشگری واقع در اقیانوس هند، کوچکترین کشور آسیایی به لحاظ جمعیتی است. بیش از ۱۱۹۲ جزیره‌ی مرجانی در مالدیو وجود دارد که در ۹۰۰۰۰ متر مربع گسترده شده‌اند و این کشور را به یکی از پراکنده‌ترین کشورها تبدیل می‌کنند. این کشور زمانی مستعمره‌ی بسیاری از امپراتوری‌ها بوده است، پرتقالی‌ها، هلندی‌ها و بریتانیایی‌ها، اما در ۱۹۶۵ به استقلال رسیده است. امروزه، مالدیو به خاطر سواحل شنی سفید و آب‌ آبی رنگ زلال معروفش، اقتصاد گردشگری فعالی دارد.

۷. سنت کیتس و نویس- ۲۶۱ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

این دو جزیره در حوزه‌ی کارائیب، به عنوان مستعمره‌ی مادرِ وست ایندینز، جزو نخستین جزیره‌هایی بودند که به اشغال اروپائیان درآمدند. اقتصاد آن بر پایه‌ی گردشگری، کشاورزی، و صنایع تولیدی کوچک است. این جزایر همچنین به خاطر فراوانی زندگی دریایی، مکان‌های غواصی بی‌نظیری را فراهم می‌آورند. پس از قرن‌ها صادر کننده‌ی اصلی شکر بودن، مزارع بزرگ امروزه املاک زیبایی هستند که به هتل‌ها و تفریح‌گاه‌ها تبدیل شده‌اند.

۶. لیختن‌اشتاین- ۱۶۰ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

به عنوان یک کشور آلمانی زبان، این کشور تنها کشور جهان است که به طور کامل در رشته‌کوه‌های آلپ واقع شده است. لیختن‌اشتاین، که بین سوئیس و اتریش واقع شده است، با سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی، و با پایین‌ترین نرخ بیکاری(۱.۵%) ثروتمندترین کشور جهان است. از آن جایی که فاقد فرودگاه است، وارد شدن به این کشور کمی دشوار است. بازدیدکنندگان باید از فرودگاه زوریخ سوئیس بگذرند تا به این کشور کوهستانی که هنوز یک شاهزاده بر آن حکومت می‌کند برسند.

۵. سن مارینو- ۶۱ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

سن مارینو، که ایتالیا کاملا آن را احاطه کرده است، با نام آرام‌ترین جمهوری سن مارینو نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این که ادعا می‌شود قدیمی‌ترین دولت مستقل بازمانده در جهان است، به لحاظ سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی یکی از ثروتمندترین‌ها نیز هست. به عنوان سومین کوچکترین کشور اروپایی، سن مارینو فقط ۳۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد که به داشتن یکی از پایین‌ترین نرخ‌های بیکاری در جهان مفتخر است.

۴. تووالو- ۲۶ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

تووالو، که پیشتر با نام جزایر الیس شناخته می‌شد، در اقیانوس آرام، و در شمال شرقی استرالیا واقع است. حدود ۱۰۰۰۰ سکنه، ۸ کیلومتر جاده، و تنها یک بیمارستان در جزیره‌ی اصلی دارد. این کشور زمانی جزو قلمرو بریتانیا بود اما در ۱۹۷۸ به استقلال رسید. به خاطر دشواری دسترسی به آن، گردشگری این کشور رونق چندانی ندارد. در ۲۰۱۰، کمتر از ۲۰۰۰ بازدید‌کننده به تووالو آمدند، که ۶۵% آنها با هدف کسب و کار آمده بودند.

۳. نائورو- ۲۱ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

نائورو، کشوری جزیره‌ای واقع در شرق استرالیا، کوچک‌ترین کشور جزیره‌ای جهان است. در دهه‌ی ۱۹۸۰ به خاطر معادن فسفات پر رونق معروف بود اما امروزه جزیره‌ای آرام است که از یاد گردشگران رفته است. این کشور، که سابقا با نام جزیره‌ی دلپذیر شناخته می‌شد، ‌ذخایر فسفاتش به پایان رسیده که این امر به نرخ ملی بیکاری ۹۰% منتهی شده است و ۱۰% بقیه نیز در دستگاه‌های دولتی کار می‌کنند. نائورو همچنین به عنوان کشوری با چاق‌ترین مردمان جهان شناخته می‌شود که ۹۷% از مردان و ۹۳% از زنان آن چاق یا دارای اضافه وزن هستند. به همین خاطر، نائورو خانه‌ی بالاترین سطح دیابت نوع ۲ جهان نیز هست که ۴۰% جمعیت آن از این بیماری رنج می‌برند.

موناکو- ۲ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

موناکو، که در ریویرای فرانسه واقع است، خانه‌ی بیشترین تعداد میلیونرها و ملیاردرها در جهان است. موناکو که به کازینو و کالاهای تجملی و صنعت خدماتش معروف است، زمین بازی محبوبی برای شخصیت‌های مرفه و مشهور است. ساکنان این کشور که از سه طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه هم مرز است، اکثرا فرانسوی زبان هستند. موناکو با جمعیتی بالغ بر ۳۶۰۰۰ نفر پر تراکم‌ترین کشور جهان است. معروف‌ترین رویداد سالانه در آن مسابقه‌ی فرمول ۱ است؛ با داشتن مسیری که از خیابان‌های شهر می‌گذرد.

۱. واتیکان- ۰.۴۴ کیلومتر مربع

کوچکترین کشورهای جهان

کوچکترین کشور جهان واتیکان است که با نام سریر مقدس نیز شناخته می‌شود. این کشور درست در مرکز پایتخت ایتالیا، رم، واقع شده است و مرکز کلیساهای کاتولیک است. این کشور همچنین خانه‌ی بزرگ‌ترین کلیسای جهان- سنت پیترو است و شماری از مهم‌ترین آثار هنری رنسانس مثل پیه‌تا و آفرینش آدم را در دل خود جای داده است. درآمد آن از کمک‌های داوطلبانه‌ی بیش از ۱ میلیارد عضو کلیسای کاتولیک رم در سراسر جهان به‌دست می‌آید. باقی اقتصاد آن از فروش تمبرهای پستی، یادگاری‌های گردشگری، و حق ورود موزه‌ها تامین می‌شود.