۰ نفر

تنها راه باز شدن گره کور گردشگری

۱۶ مهر ۱۳۹۵، ۰:۵۶
کد خبر: 150241
تنها راه باز شدن گره کور گردشگری

به گفته یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات: در نظام اقتصادی، صنعت گردشگری در بخش خدمات تعریف می‌شود اما توسعه و تولید ثروت از این زیرمجموعه، نیاز به یک مهندسی مطلوب دارد تا از منابع ملی بیشترین بهره را نصیب درآمد‌های ملی کند.

علی درخشان گفت: در جهان امروز مهندسی این زیرمجموعه خود تبدیل به یک بخش اقتصادی قابل توجه شده، به نحوی‌که درآمدهای حاصل از گردشگری به عنوان منابع مالی مهم و پایدار تلقی شده و در افزایش درآمدهای ملی جنبه استراتژیک پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، وی افزود: اگر به صنعت گردشگری به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی نگاه شود، متاسفانه تراز تجاری رشد گردشگری کشور ما نسبت به تراز جهانی در رتبه پایین‌تری قرار دارد.

امروزه با توجه به اولویت‌های درآمدزایی اکثر کشورها، قدرتمندترین صنعت پول‌ساز، صنعت بزرگی چون گردشگری است. اگر بنا داریم اقتصاد کشور را به جایگاهی برسانیم که بی‌نیاز از درآمد نفتی باشد، باید توسعه و رشد صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت ارزآور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در واقع رسیدن به اقتصاد غیرنفتی بدون ابزار و ساختار متناسب به‌خصوص تبلیغات امکان‌پذیر نیست و امروزه این ابزار، یک رکن برای صنعت گردشگری محسوب می‌شود.

کشورهایی همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس که از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بهره چندانی ندارند. در مقام مقایسه با فرهنگ چندین هزار ساله ایران عمری چند ساله دارند، دست به دامن ساخت فضاهای گردشگری مصنوعی شده‌اند؛ تا تنها با تهییج و تبلیغ گردشگران را اقناع کنند؛ این کشورها در صدد این هستند با تلاش، گردشگران بیشتری جذب کنند؛ تا شاید بتوانند ضعف در مزایای نسبی‌شان را جبران کنند.

بی‌شک یکی از مشکلات توسعه صنعت گردشگری ایران تبلیغات اندک و تصورات ذهنی غلطی است که به واسطه فرهنگ ایران‌هراسی غرب اغلب مردم جهان از ایران دارند. این موضوع باید با ارایه تبلیغات داخلی و خارجی برای به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه‌های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی مورد توجه واقع شود.

در این راستا باید با بهره‌گیری از وسایل ارتباط جمعی، شبکه‌های اجتماعی فراملی، برگزاری کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها و جشنوارهای فرهنگی در داخل یا خارج کشور برای شناساندن جاذبه توریستی کشور برنامه‌ریزی شود. همچنین استفاده از شیوه‌ها و روش‌های مدرن تبلیغات برای معرفی جاذبه‌های توریستی و گردشگری کشور امری حیاتی است که تمام این موضوعات در گرو استفاده از تجربیات کارشناسانی حرفه‌ای در حوزه اقناع و تبلیغ است.