۰ نفر

با وجود تنش آبی؛

تولید برگ سبز چای به ۱۰۸هزار تن رسید

۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۰۸
کد خبر: 279103
تولید برگ سبز چای به ۱۰۸هزار تن رسید

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید برگ سبز چای نیز با ۳۵درصد رشد از ۸۰ هزار تن درسال گذشته با وجود تنش آبی به ۱۰۸هزارتن رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، «محمدعلی طهماسبی» گفت: حمایت‌های دولت از بخش چایکاری و صنعت فرآوری چای باعث افزایش درآمد چایکاران، تولید برگ سبز، افزایش مساحت باغ های فعال، تولید و فروش چای خشک و افزایش شاخص‌های ضریب خوکفایی در تولید چای شده است.

وی اظهار کرد: ۹۱۲میلیارد ریال وام به چایکاران و کارخانه‌داران از طریق سازمان چای کشور و با احتساب تسهیلات صندوق حمایت از توسعه صنعت چای از سال ۱۳۹۲تا سال گذشته پرداخت شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با حمایت دولت از کشت چای، میانگین قیمت خرید برگ سبز نیز از هشت هزار و۷۵۰ ریال در سال ۹۲ تاکنون ۱۱۵درصد رشد داشته است و تولید برگ سبز چای نیز با ۳۵درصد رشد از ۸۰ هزار تن در سال گذشته با وجود تنش آبی به ۱۰۸هزار تن رسیده است.

طهماسبی ادامه داد: مساحت باغ‌های فعال چای در آغاز کار دولت تدبیر و امید ۱۷و نیم هزار هکتار بود که با حمایتی که دولت از چای به عمل آورد این میزان هم‌اکنون به بیش از ۲۱هزار تن رسیده و درآمد چایکاران نیز در این مدت با ۱۹۰درصد افزایش در سال گذشته به دو هزار و ۳۰میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی تولید چای خشک از سال ۱۳۹۲تا سال ۹۶را به ترتیب ۱۹هزار،۱۴و نیم هزار تن، ۳۱هزار تن و ۲۴هزار تن ذکر و تصریح کرد: تولید چای خشک در این مدت از ۲۸درصد رشد برخوردار بوده و آبیاری تجمعی نیز از ۲۵۰هکتار در این مدت به ۸۲۸هکتار و ضریب خودکفایی در صنعت چای نیز از ۱۷درصد به ۲۲درصد رسیده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از توسعه چای تصریح کرد: این صندوق در آینده با خرید زنجیره‌ای چای فعالیت خود را گسترش خواهد داد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: با توجه به تنش‌های کم‌آبی به حفر چاه در بخش چایکاری باید توجه شود که دولت تا ۸۵ درصد هزینه آن را پرداخت می‌کند که این کار می‌تواند با افزایش اراضی به آبیاری تحت فشار چندین هزار هکتار از اراضی چایکاران را زیر پوشش آبیاری قرار دهد تا افزایش واحد سطح را بدنبال داشته باشد.

وی یادآور شد: زمینه‌های مکانیزاسیون، پرداخت تسهیلات آبیاری، احداث جاده‌های بین راهی باغ‌ها و امور زیربنایی باید در برنامه‌های سازمان چای قرار گیرند که مسئولان استان گیلان به‌ویژه مسئولان جهاد کشاورزی، استاندار و فرمانداران می‌توانند به تحقق این برنامه‌ها کمک کنند.