۰ نفر

طرح ملی الگوی کشت از 2ماه دیگر اجرا می‌شود

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۵
کد خبر: 278037
طرح ملی الگوی کشت از 2ماه دیگر اجرا می‌شود

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح ملی الگوی کشت محصولات کشاورزی تا 2 ماه آینده در همه استان های کشور اجرا و عملیاتی می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، عباس کشاورز روز سه شنبه در بازدید از مزارع گندم و کلزا شهرستان بویین زهرا واقع در جنوب شرقی استان قزوین افزود: الگوی کشت محصولات کشاورزی حدود 2 سال و نیم است که تهیه شده و نقشه های پایه آن معین و در زمان حاضر در مراحل نهایی ثبت قرار دارد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی به ارایه راهکارهای کاهش و جلوگیری از کشت محصولات آب بر در طرح الگوی کشت اشاره کرد و گفت: در این راستا کشت صیفی جات باید به گلخانه ها انتقال داده شود تا بامصرف آب کمتر، راندمان بالاتر تولید را داشته باشیم.

کشاورز خاطرنشان کرد: کشاورزان باید در اجرای طرح ملی الگوی کشت مشارکت لازم را با دولت داشته باشند چرا که این موضوع به سود آنان است و کار آنها را با صرفه ، پایداری و اطمینان بیشتری همراه می سازد.

وی با بیان اینکه در اراضی کم آب نباید شاهد کشت هندوانه باشیم،افزود: برای تولید این محصول علاوه بر کشت نشایی با استفاده از مالچ آب خیلی کمی مصرف می شود.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: انتظار داریم بخش ترویج و کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی این نوع کشت را ترویج دهند چراکه آب بسیار کمتری را مصرف می کند.

امسال در راستای تغییر الگوی کشت برای کاهش 1370 هکتاری کاشت هنداونه و خربزه در استان قزوین نسبت به سال قبل برنامه ریزی شده است.

استان قزوین دارای 489 هزار هکتار زمین با قابلیت انجام فعالیت های کشاورزی است.