۰ نفر

فائو: بهای مواد غذایی برای دومین ماه متوالی افزایش یافت

۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۰
کد خبر: 277308
فائو: بهای مواد غذایی برای دومین ماه متوالی افزایش یافت

بر اساس تازه‌ترین گزارش فائو، رشد قیمت غلات و محصولات لبنی در ماه مارس (10 اسفند 1396 تا 13 فروردین 1397) زمینه‌های افزایش شاخص بهای مواد غذایی را فراهم کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، افزایش قیمت ذرت، گندم و اغلب محصولات لبنی کاهش بهای شکر و روغن‌های نباتی را جبران کرد. شاخص بهای مواد غذایی فائو بازارهای بین‌المللی پنج گروه اصلی کالای غذایی را بر اساس وزن تجاری به صورت ماهیانه رصد می‌کند.

شاخص بهای غلات فائو روند رو به رشد خود را حفظ کرده و نسبت به ماه فوریه (12 بهمن تا 9 اسفند)  2.7 درصد افزایش یافت. این شاخص نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل (مارس 2017) نیز 12.1 درصد بالا رفته است. نگرانی‌های اقلیمی به ویژه تداوم خشکسالی طولانی در آمریکا و شرایط اقلیمی سرد و مرطوب در بخش‌هایی از اروپا عامل رشد قیمت گندم بوده است.

بهای جهانی ذرت نیز در پی تقاضای بالای جهانی و پیش‌بینی نامطلوب درباره برداشت این محصول در آرژانتین روند رو به رشدی داشته است.

شاخص بهای محصولات لبنی فائو در ماه مارس (10 اسفند 1396 تا 13 فروردین 1397) 3.3 درصد بالا رفت. تقاضای بالای جهانی برای کره، پنیر و شیر خشک کامل این افزایش بها را رقم زده است.

بر اساس گزارش فائو، شاخص بهای شکر در پی رشد فرصت‌های صادراتی به میزان 3.4 درصد کاهش یافته و نسبت به ماه مارس 27.5 درصد افت نشان می‌دهد.

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز پس از کاهش قیمت روغن‌های سویا، کلزا و تخم آفتابگردان روندی نزولی داشته اما بهای روغن پالم پس از پیش‌بینی تداوم صادرات روغن پالم از اندونزی به اتحادیه اروپا، بالا رفت.

شاخص بهای گوشت نسبت به ماه فوریه عمدتا بدون تغییر باقی ماند. قیمت گوشت گاو در ماه گذشته میلادی اندکی کاهش یافت در حالیکه گوشت گوسفند متعاقب تقاضای بالای واردات به‌ویژه در چین روندی صعودی داشته است.

تازه‌ترین «گزارش عرضه و تقاضای غلات» فائو نیز نشان می‌دهد که تولید جهانی غلات در سال 2017 با افزایش 33 میلیون تنی نسبت به سال 2016 یک رکورد جدید را ثبت کرد. با این حال، پیش‌بینی‌های اولیه فائو حاکی از این است که تولید ذرت و گندم در سال 2018 کاهش خواهد یافت.  

انتظار می‌رود برداشت گندم به 750 میلیون تن کاهش یابد که نمایانگر یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته میلادی است. برآوردهای فائو حاکی از این است که برداشت این محصول در آمریکا پس از افت در سال 2017 بار دیگر به سطح قبلی بازمی‌گردد اما برداشت محصول در کشورهای چین، هند و روسیه احتمالا کاهش می‌یابد.

تولید دانه‌درشت‌ها نیز نسبت به سال 2017 کاهش خواهد یافت. شرایط اقلیمی نامساعد در آرژانتین، تغییر الگوی کشت از ذرت به دانه سویا در برزیل و سطح کاشت پایین‌تر این محصول در آفریقای جنوبی در پی افت قیمت، مهمترین عوامل روند نزولی برداشت دانه‌درشت‌ها است.

تازه‌ترین گزارش فائو، ذخایر جهانی غلات در پایان فصل زراعی سال 2018 را 748 میلیون تن برآورد کرده که نسبت به سال گذشته 4 درصد رشد نشان می‌دهد. گندم بیشترین نقش را در افزایش ذخایر جهانی ایفا می‌کند. افزایش مقدار ذخایر جهانی غلات می‌تواند کاهش تولید این محصول در سال 2018 را جبران کند.