۰ نفر

تداوم ممنوعیت صادرات دام زنده برای تنظیم بازار گوشت قرمز

۱۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۲۴
کد خبر: 275707
تداوم ممنوعیت صادرات دام زنده برای تنظیم بازار گوشت قرمز

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از ادامه توقف صادرات دام زنده تا اطلاع بعدی برای تنظیم بازار گوشت قرمز خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، «مرتضی رضایی» درباره دلایل گرانی گوشت قرمز افزود: افزایش قاچاق دام زنده، حضور واسطه گران متعدد، محدودیت عرضه دام سبک، وزن کم بره ها برای عرضه و تاخیر در فروش دام به دلیل بارندگی های مناسب از عوامل تعیین کننده نرخ این محصول است.

به گفته وی، مدتی است قاچاق دام زنده رواج پیدا کرده که برای جلوگیری از خروج دام به همکاری نیروی انتظامی و مرزبانی نیاز است.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته گوشت منجمد گوساله وارد می شد اما با توجه به نیاز بازار از پارسال اقدام به واردات گوشت گرم گوسفندی کردیم تا نیاز بازار داخلی تامین شود.

وی اضافه کرد: امسال برای متعادل کردن بازار گوشت قرمز، شرایط صادرات دام زنده به ازای واردات گوشت قرمز را در دستور کار قرار دادیم اما دوباره شاهد افزایش قیمت ها در بازار گوشت قرمز بودیم.

«در هفته های اخیر قیمت گوشت قرمز در بازار به ویژه گوشت گوسفندی افزایش قابل توجهی یافته؛ به طوری که افزایش قیمت گوشت گوساله به این شدت نبوده است. به همین منظور تلاش کردیم با توقف صادرات بتوانیم قیمت این محصول را در بازار تنظیم کنیم».

وی گفت: در صورت تنظیم بازار گوشت قرمز، دوباره صادرات دام زنده از سرگرفته می شود.

رضایی توجه به زنجیره تولید را برای همه محصولات کشاورزی الزامی دانست و افزود: این موضوع باید هرچه زودتر برای گوشت قرمز عملیاتی شود تا بتوانیم واسطه گران و دلالان را از این پروسه حذف کنیم.

وی ادامه داد: از زمانی که دامدار گوسفند را به بازار عرضه می کند تا زمانی که گوشت قرمز به دست مصرف کننده نهایی برسد، دستکم سه تا چهار واسطه را تجربه می کند و هرچه شماره واسطه گران بیشتر شود به دلیل افزایش سود، قیمت این محصول افزایش می یابد.

به گفته وی، با وجود بالا رفتن قیمت یک محصول در بازار درصد سود واسطه گران نیز افزایش پیدا می کند.

به گزارش ایرنا، در ماه مبارک رمضان امسال به دلیل افزایش قیمت ها، گوشت منجمد و گرم وارداتی تامین شده و در حال عرضه به بازار است.

طبق آمارها ظرفیت صادرات سالیانه ایران بیش از سه میلیون راس دام زنده سبک است اما در سال های گذشته نزدیک یک میلیون راس صادر می شد.

بیست و پنجم دی ماه پارسال «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی در نامه ای به رییس کل سازمان توسعه تجارت «صادرات هر کیلوگرم دام زنده در ازای هر کیلوگرم لاشه گوشت قرمز» را کلید زد.

صادرات دام زنده به شیوه گذشته در حالی متوقف شده که به عقیده برخی کارشناسان، صنعت دامپروری با دام مازاد روبروست و دامپروران در این شرایط متضرر می شوند.

به تازگی رییس تامین شورای دام کشور گفت: با اجرای رویه صادرات مشروط دام به ازای واردات گوشت از اواخر پارسال، میزان صادرات دام سبک کاهش یافته است؛ به طوری که در اردیبهشت ماه امسال کمتر از ۴۰ هزار راس دام سبک صادر شد.

به گفته «منصور پوریان»، تقاضای چندانی در ایران برای دام سنگین وجود ندارد و برای اینکه روی دست تولیدکنندگان نماند آن را به کشورهای همسایه صادر می کنیم.

وی به تخلف برخی قصابی ها اشاره کرد و گفت: لاشه گوشت گوسفند استرالیایی با قیمت مصوب ۳۰ هزار تومان، در شبکه توزیع برای مصرف کننده ۳۳ هزار تومان است اما در خرده فروشی ها این محصول به تفکیک با قیمت های تولید داخلی عرضه می شود؛ برای نمونه یک ران از لاشه گوشت گرم گوسفندی استرالیایی در قصابی به قیمت ۴۶ هزارتومان به فروش می رسد که تخلف به شمار می رود.

سالیانه ۸۴۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور از محل تولیدات داخلی و ۱۰۰ هزار تن از محل واردات تامین می شود.