۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

تولید داخلی تخم مرغ کافی است/ واردات تیر خلاص به تولید /دولت حیات 5ماه آینده مرغداران را تضمین کند

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 274525
تولید داخلی تخم مرغ کافی است/ واردات تیر خلاص به تولید /دولت حیات 5ماه آینده مرغداران را تضمین کند

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار ایران گفت: تولید تخم مرغ در داخل کشور به میزان کافی انجام می گیرد و نیاز به واردات نیست.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ فرزاد طلاکش با بیان اینکه واردات در شرایطی که قیمت تمام شده تولید افزایش یافته تیر خلاص به تولید است، افزود: 80 درصد قیمت تمام شده تولید تخم مرغ مربوط به قیمت خوراک و دام است و در ماه های اخیر 40 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: از پایان سال گذشته تا امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ حداقل یک هزار تومان افزایش داشته است.

طلاکش با تاکید بر اینکه دولت به اشتباه با واردات سعی در کاهش قیمت ها دارد، گفت: در شرایطی که قیمت تمام شده تولید افزایش یافته واردات نتیجه ای جز تضعیف تولید ندارد.

وی اظهار کرد: دولت می‌خواد قیمت تخم مرغ را در محدوده 12 هزار و 600 تومان نگه دارد در حالی که این قیمت مربوط به مصوبه سال گذشته و قبل از رشد چند برابری قیمت نهاده ها است.

به گفته طلاکش ، اگر دولت  توان تضمین حیات 5 ماه آینده مرغداران را دارد و این ضمانت را به آن ها می‌دهد که در فصل سرما آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واحدهای فعال باقی مانده را به تعطیلی نکشاند، دست به ریسک واردات در شرایط تولید کافی داخلی بزند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان سهم مرغداران در افزایش قیمت تخم مرغ را اندک دانست و از دولت خواست علت اصلی افزایش قیمت را در نابسامانی بازار جستجو کند.

طلاکش در پایان گفت: دولت به راحتی می‌تواند با مدیریت توزیع و کنترل بازار قیمت ها را متعادل کند اما، به نظر می‌رسد ترجیح می‌دهد سود تعداد معدودی از افراد خواص برخوردار از رانت و رابطه تامین شود.