۰ نفر

اجرای آبیاری تیپ و میکرو در تمام اراضی زیر کشت محصولات جالیزی تا پایان برنامه ششم

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 274516
اجرای آبیاری تیپ و میکرو در تمام اراضی زیر کشت محصولات جالیزی تا پایان برنامه ششم

۲۱۴هزار هکتار از اراضی سبزی و صیفی در سال زراعی گذشته تحت کشت نشایی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت با اعلام این مطلب گفت: در هر هکتار کشت نشایی به طور متوسط بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ متر مکعب آب صرفه جویی می شود و اگر تا ۱۰۰ هزار هکتار سطح کشت نشایی سبزی و صیفی افزایش یابد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی خواهد شد.

مهندس حسین اصغری با بیان این که بیشترین سطح کشت نشایی مربوط به محصولاتی مانند پیاز، گوجه فرنگی، خیار و هندوانه است، اظهار داشت: در سال زراعی ۹۶-۹۵ حدود ۱۰۳ هزار هکتار گوجه فرنگی با روش کشت نشایی داشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان برنامه ششم توسعه، تمام سطوح اراضی سبزی و صیفی که ظرفیت کشت نشایی دارند با این روش کشت شود.

اصغری افزود: در حوزه سبزی و صیفی به غیر از سیب زمینی و سبزیجات برگی، کشت نشایی در مورد بقیه محصولات قابل اجرا است.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت، توسعه سیستم های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات برای بهینه کردن مصرف آب در حوزه کشت سبزی و صیفی در کشور عنوان و تصریح کرد: در سال زراعی گذشته از مجموع سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی ۲۸۵ هزار هکتار با روش تیپ و ۸۰ هزار هکتار با سیستم بارانی آبیاری شد.

وی با بیان این که سیاست این دفتر در مورد محصولات سبزی و صیفی به ویژه جالیزی، استفاده از روش های نوین آبیاری، نشاکاری و پوشش اراضی با مالچ است، گفت: تمایل کشاورزان به کشت محصولات جالیزی مانند هندوانه به علت استفاده از این روش ها و کاهش مصرف آب می باشد.

اصغری افزود: روش تیپ، راندمان آبیاری را به بالای ۹۰ درصد می رساند و این به معنای ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب است.

وی راندمان آبیاری در محصولات کشاورزی را حدود ۴۰ درصد عنوان و ابراز امیدورای کرد در راستای افزایش راندمان آبیاری تا پایان برنامه ششم توسعه تمام سطوح زیر کشت محصولات جالیزی با استفاده از آبیاری تیپ و میکرو آبیاری شود.

اصغری ادامه داد: یکی از برنامه های ما برای مدیریت محصولات جالیزی، همکاری با مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به آمار دقیق تولید کنندگان این محصولات است.

وی اذعان داشت: ما با اطلاعات دقیقی که از طریق کارشناسان پهنه از تولید کنندگان به دست می آوریم تعداد تولید کنندگان، میزان تولید و زمان عرضه این محصولات به بازار و کیفیت شان را رصد کنیم و این اطلاعات را در اختیار مسوولان در حوزه تنظیم بازار قرار می دهیم.