۰ نفر

شرایط صادرات محصولات مرتبط به دامپزشکی اعلام شد

۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۱۰
کد خبر: 274251
شرایط صادرات محصولات مرتبط به دامپزشکی اعلام شد

سازمان دامپزشکی کشور جزئیات شرایط صادرات محصولات مرتبط با این سازمان شامل انواع فرآورده های خام دامی، محصولات لبنی و پروئینی و همچنین دام زنده را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهادکشاورزی، با توجه به موضوعات مطرح شده در جلسه شورای مدیران کل دامپزشکی استان های کشور مقرر شد که صادرات محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور از واحدهای مجاز دارای پروانه بهداشتی به چهار شکل انجام شود.
بر این اساس صادرات به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور صرف باید برای واحدهای دارای کد «ای سی» (EC) با رعایت قوانین ملی و مصوبات شورای اتحادیه اروپا گواهی بهداشتی دامپزشکی صادر شود.
بررسی های نشان می دهد از سال 1376 تاکنون بیش از ۴۳ محصول صادراتی ایران از جمله دوغ، ماست کم چرب و کنسرو ماهی موفق به دریافت گواهی نامه ای سی شده اند؛ این بدان معناست که کیفیت این محصولات با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد.
بر اساس تصمیم سازمان دامپزشکی در حوزه صادرات به مقصد کشور های عضو اتحادیه اوراسیا نیز لازم است که صادرات به طور صرف به واحدهایی که فهرست آنها در وب سایت کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی منتشر شده، گواهی بهداشتی دامپزشکی صادر شود.
همچنین در بین کشورهایی که مطالبات بهداشتی ورود (IHR) خود را به طور رسمی اعلام کرده اند، باید تنها برای واحدهای مجازی که امکان اعمال شرایط کشور مقصد را دارند، گواهی بهداشتی دامپزشکی صادر شود.
صادرات به مقصد کشورهایی که مطالبات بهداشتی خاصی اعلام کرده اند، مطابق ضوابط بهداشتی ملی کشور برای تولید و عرضه در داخل کشور و با اخذ قرارداد بین خریدار و فروشنده و اخذ تعهد از صادرکننده مبنی بر قبول همه عواقب ناشی از عودت احتمالی محموله مانعی ندارد.
تاریخچه پیدایش سازمان دامپزشکی در ایران به قرن چهاردهم یعنی جنگ جهانی باز می گردد، اما از سال 1304 به عنوان یک سازمان حاکمیتی وظیفه خود را برای حفظ و سلامت انسان و حیوانات اهلی برای جلوگیری از بیماری های مشترک انسان و دام، تهیه واکسن و سرم شروع کرد و اکنون این سازمان وظیفه صدور گواهی بهداشتی برای صادرات انواع فراورده های خام دامی، محصولات لبنی، پروتئینی، دام زنده، طیور و آبزیان را طبق استانداردهای ملی و بین المللی برعهده دارد.