۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

چرا مسمویت با فرشته تباهی (قارچ قاتل) افزایش یافته است؟

۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۸
کد خبر: 274051
چرا مسمویت با فرشته تباهی (قارچ قاتل) افزایش یافته است؟

در روزهای اخیر اخبار متعددی از مسمومیت ناشی از مصرف قارچ به منتشر شده است. بر اساس آخرین آمار 1017 نفر به دلیل مسمومیت مصرف قارچ سمی به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که از این تعداد 15 نفر فوت شده‌اند. مسمومیت با قارچ سمی اتفاق تازه نیست و هر ساله با آغاز فصل بهار شاهد آن هستم اما، چرا امسال تعداد مسمویت‌ها و فوتی‌ها در کشور بر اثر مصرف قارچ سمی معرف به فرشته تباهی افزایش داشته است؟

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ پیش بینی‌های هواشناسی برای بهار سال 97 نشان می‌داد بهاری گرم با بارندگی شدید و طوفانی و رعد و برق پیش رو داریم. گرما، بارندگی شدید و طوفانی شرایط مناسب برای روی ‌هاگ قارچ‌هایی را فراهم می‌کند که در تمام طول سال منتظر رشد هستند. قارچ‌ها معمولاً بعد از اتمام یک دوره طولانی بارانی و شروع فصل خشک رشد می‌کنند و به طور کلی می‌توان گفت گرما  و باران عوامل اولیه برای افزایش رویش قارچ‌ها در مناطق مستعد هستند.

علاوه بر آن، پتانسیل الکتریکی فوق العاده زیادی که بر اثر رعد و برق برای مدت کوتاهی در خاک ایجاد می‌شود تا 80 درصد رشد قارچ‌ها را افزایش می‌دهد. ضمن اینکه رعد و برق باعث تبدیل نیتروژن جو به مولکول‌های قابل جذب توسط قارچ‌ها می‌شود.

در مناطق کوهستانی مانند کرمانشاه که بیشترین قربانی مصرف قارچ را داشته است به دنبال یک بارندگی شدید و طوفانی با رعد و برق و افزایش دما قارچ‌های فراوانی رویدند. در دسترس بودن قارچ‌ها موجب افزایش مصرف و تعداد مسمومیت و در نتیجه افزایش تعداد فوتی‌ها شده است.

با توجه به پیش بینی‌های بهاری گرم با بارندگی شدید و رعد و برق اطلاع رسانی به ساکنان مناطقی که رویش قارچ سمی در آن‌ها زیاد است باید قبل از آغار فصل انجام و آگاهی‌های لازم برای اجتباب از قارچ‌های خودرو توسط سازمان‌ها و ارگان‌های ذی ربط داده می‌شد.