۰ نفر

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزی داری کشور:

نقشه کاداستر ۳۲ میلیون هکتار اراضی ملی و دولتی تهیه شده است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳
کد خبر: 273094
نقشه کاداستر ۳۲ میلیون هکتار اراضی ملی و دولتی تهیه شده است

تا پایان فروردین ماه امسال برای نزدیک به ۳۲ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی نقشه کاداستر تهیه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، این مطلب را مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزی داری کشور در گفت و گو با خبرنگار ما اعلام کرد و گفت: از این سطح ۲۸ میلیون هکتار مربوط به مراتع و ۴ میلیون هکتار در حوزه اراضی جنگلی بوده است.

مهندس اکرم توفیقی با بیان این که طبق مصوبه بودجه سال ۹۷ نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار برای تهیه نقشه کاداستر اراضی ملی و دولتی هدفگذاری شده است، اظهار داشت: با توجه به توانمندی های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری این عدد مصوبه شده ناچیز است و در صورت تامین اعتبار ما قادریم امسال کل اراضی جنگلی را زیر پوشش نقشه کاداستر قرار دهیم.

وی مساحت کل جنگل های کشور را بیش از ۱۲ میلیون هکتار عنوان کرد.

توفیقی افزود: ما می توانیم اهداف برنامه ششم توسعه را محقق و ظرف پنج سال کاداستر ۱۱۴ میلیون هکتار اراضی ملی و دولتی را تهیه کنیم.

وی درباره هزینه کاداستر اراضی تصریح کرد: با توجه به نوع اراضی و شرایط جنگلی بودن و یا کوهستانی بودن اراضی و سختی شرایط به طور میانگین کاداستر هر هکتار از اراضی ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان اعتبار نیاز دارد.

توفیقی گفت: برای اجرای برنامه کاداستر اراضی ملی و دولتی در برنامه ششم توسعه، نیاز به حمایت های دولت و مجلس داریم.

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که سال گذشته تخصیص ریالی برای اجرای کاداستر اراضی درحد ۲ تا ۳ درصد بود، اذعان داشت: ما ۴۰ درصد اعتبار مورد نیاز برای تهیه نقشه کاداستر را در سال گذشته در قالب اسناد خزانه اسلامی تهیه کردیم و عملکرد ما ۱۲۱ درصد برنامه بود.

وی خاطر نشان کرد که در سال ۹۶ کاداستر اراضی ملی و دولتی در سطح ۵ میلیون و ۸۸۸ هزار هکتار انجام شد.

مدیرکل دفتر ممیزی و حد نگاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور درباره مزیت تهیه نقشه کاداستر اراضی گفت: کاداستر در واقع نقشه ای است که لایه های حقوقی روی آن بارگذاری می شود و در دارای دقت مکانی بسیار بالایی است.

وی افزود: تثبیت مالکیت دولت و تعیین حدود مستثنیات اشخاص از مهمترین مزیت های تهیه کاداستر اراضی است که در نتیجه آن می توان اختلافات قضایی و ملکی را حل کرد و امکان تعرضات اراضی ملی و دولتی اشخاص را به حداقل رساند.

توفیقی ایجاد بستر مناسب برای تسریع در اجرای طرح های توسعه ای دولت و بخش خصوصی را از دیگر مزیت های اجرای طرح نقشه کاداستر اراضی دانست و تصریح کرد: تقریبا بخش اعظمی از طرح هایی که در کشور اجرا می شود، زمین مورد نیاز آن از اراضی ملی یا دولتی تامین می شود و بنابراین اجرای کاداستر، نقش مهمی در تسهیل و تسریح اجرای این طرح ها دارد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح، دولت به میزان مالکیت خود اشراف پیدا می کند و ایجاد بانک اطلاعات زمین یا سامانه کاداستر امکان پاسخگویی به استعلامات و تکریم اراباب رجوع راحت تر و در اسرع زمان فراهم می کند.

توفیقی درباره کاربرد نقشه کاداستر اراضی بیان کرد: در راستای حفاظت از اراضی ملی، نخستین اقدام عینی که در عرصه ها انجام می دهیم، ایجاد بنچ مارک یا کمربندهای حفاظتی است که بر مبنای خطوطی که در کاداستر تعریف می شود، صورت می گیرد.

وی گفت: با استفاده از نقشه کاداستر در مورد اطفای حریق می توان محدوده و حدود حریق از طریق انطباق با نقشه پوشش گیاهی و تعیین مختصات نقاط آسیب پذیر را مشخص کرد.

مدیرکل دفتر ممیزی و حدنگاری اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره تهیه کاداستر اراضی منابع طبیعی کشورهای همسایه نیز گفت: هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را در تهیه نقشه کاداستر اراضی دارد و ترکیه در زمینه کاداستر جنگل پیشرفت خوبی داشته و ایران به لحاظ تهیه نقشه کاداستر اراضی مراتع پیشتازتر از این کشور است.