۰ نفر

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۵۰
کد خبر: 272861
۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: طی سه سال اخیر، ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر پرداخت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، کرمعلی قندالی، در دیدار با رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی و بحث اقتصاد مقاومتی هر دو مختص جامعه عشایری کشور است.

وی افزود: در بحث تحریم های اقتصادی، اگر چه عشایر دچار مشکلاتی شدند و فشارهای اقتصادی ای بر آنان وارد شد؛ اما در مسیر زندگی و تولیدات آنان خللی وارد نشد.

قندالی گفت: همه تلاش و فعالیت عشایر تولید است، آن هم تولیداتی که بخش زیادی از آن متکی به خود است و هر ذائقه ایرانی ای مشتاق مصرف آن است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: فعالیت هایی که عشایر در حوزه تولید صنایع دستی دارند تولید کالاهایی هست که در بعد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کاملا بومی شده است.

وی ادامه داد: جامعه عشایری با اتکا به منابع طبیعی قشری هستند که بدون ادعا و بدون اینکه هزینه ای برای کشور ایجاد کنند کار خود را انجام می دهند.

قندالی تصریح کرد: جامعه عشایری همه بسیجی هستند چراکه با کمترین هزینه بیشترین سود را برای دولت و کشور دارند و سرمایه های عظیم و مخلص و فداکار هستند که در همه زمینه ها می توان از آنان استفاده کرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: در دفاع مقدس تنها قشری که بصورت خودجوش با همان سلاح ابتدایی که داشتند در مقابل هجوم دشمن ایستادند عشایر بودند.

وی با اشاره به آیین نامه ساماندهی عشایر افزود: این آیین نامه که در دولت های قبل به تصویب رسیده است ظرفیت خوبی برای خدمات رسانی دستگاه ها به جامعه عشایری است.

قندالی گفت: در دولت تدبیر و امید مصوبات خوبی در خصوص سطح سواد و مهارت عشایر و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی داشتیم که در شورای عالی عشایر مطرح و مصوباتی هم در دولت گرفته شد و وظایف دستگاه های مرتبط در آن تبیین شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: تشکل های عشایری به عنوان کارگزار، بیمه عشایر را پیگیری می کنند و در حال حاضر حدود ۷۰ هزار خانوار عشایری در کشور بیمه هستند.

وی درخصوص بیمه دام عشایر نیز افزود: ابتدا استقبال خوبی از آن شد و بیمه دام عشایر تا ۳۵ درصد هم رسید اما به دلیل محدودیت های مالی در پرداخت خسارت مشکلاتی پیش آمد و استقبال عشایر از آن کم شد.

قندالی اظهار داشت: در سه سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد با دوره برگشت ۵ ساله و ضمانت زنجیره ای به عشایر پرداخت شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تسهیلات به عشایر پرداخت شد که در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در طول سه سال به عشایر پرداخت شد که این موضوع بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه واگذاری ایلراه ها طبق قانون مطلقا ممنوع است، گفت: همه ما در اجرای این قانون غفلت کرده ایم و متاسفانه تصرفات غیرقانونی و انواع و اقسام تصرفات در ایلراه های عشایری اتفاق افتاده است.

قتدالی افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۶۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری شناسایی شد و امروزه ایل راه ها بعنوان سند معارض شناخته می شوند و تعرض به آنها پیگرد قانونی دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه متاسفانه عشایر در خصوص چرای دام مازادشان درحوزه قضایی آسیب پذیر هستند گفت: البته منابع طبیعی همکاری خوبی را در این خصوص با عشایر کشور داشته و دارد.

وی با اشاره به اینکه برای تنوع بخشی به مشاغل عشایری برنامه هایی تدوین شده است، گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه گردشگری عشایر، توسعه صنایع دستی، توسعه باغات شیبدار، طرح رنجیره تولید گوشت قرمز از جمله این برنامه است که در مناطق عشایری کشور در حال اجرا است.