۰ نفر

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خبر داد:

اجرای طرح خرید حمایتی خرما از کشاورزان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 272815
اجرای طرح خرید حمایتی خرما از کشاورزان

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان در تشریح طرح خرید حمایتی خرما عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین روابط عمومی و امور بین املل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، دکتر حسین شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان طرح خرید حمایتی خرما را تشریح کرد.

دکتر حسین شیرزاد با اشاره به وضعیت بازار خرما در سال 1396 و کاهش قیمت خرما کشاورزان و لزوم خرید حمایتی این محصول گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به پشتوانه توان و قدمت بیش از نیم قرن ارائه خدمت تا دورترین نقاط کشور پهناور ایران با قبول مسئولیت در خصوص خرید حمایتی محصول خرما (خرید محصولات از کشاورزی، ذخیره سازی و عرضه این محصول به مصرف کنندگان نهایی) از طریق شبکه گسترده شرکت‌های تعاونی‌ها ی روستایی و کشاورزی و تشکل‌های بخش کشاورزی با مدیریتی متمرکز در این بستر قدم نهاد تا از این طریق رضایتمندی تولید کنندگان و مصرف کنندگان را فراهم نماید.

وی ادامه داد: پس از صدور ابلاغیه خرید حمایتی از سوی وزیر محترم جهاد کشاورزی دستورالعملی توسط دفتر بازرگانی محصولات کشاورزی سازمان مرکزی تهیه و به استان های کرمان و سیستان و بلوچستان و سپس جنوب کرمان ابلاغ شد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار کرد: نوع خرمای خریداری شده مضافتی درجه یک بوده و قیمت خرید این نوع خرما در استان کرمان و سیستان بلوچستان به میانگین وزن مادر کارتن 8 کیلوگرم به بالا از قرار هر کیلوگرم 55000 ریال و در جنوب کرمان با وزن مادر کارتن 7 کیلوگرم از قرار هر کیلو 45000 ریال می‌باشد.

دکتر حسین شیرزاد با بیان  اینکه خرید حمایتی خرما از تاریخ 16/11/1396 در استان کرمان آغاز شده است میزان خرید حمایتی خرما تا تاریخ 30/1/1397 به مقدار 8580 تن انجام شده که از این مقدار 6604 تن از استان کرمان 1710 تن از استان سیستان وبلوچستان 266 تن از جنوب کرمان خریداری شده است. تصریح کرد: خرید حمایتی خرما تا ارتقاء قیمت خرما به نفع کشاورزان و رسیدن به قیمت منصفانه ادامه پیدا خواهد کرد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان و لزوم جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ خرما در بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران پس از هماهنگی با ستاد تنظیم بازار کشور به منظورایجاد تعادل در بازار اقدام به عرضه خرما از طریق تابلوی بورس کالای کشاورزی به قیمت هرکیلو 61750 ریال نمود.

وی با اشاره به اینکه  از طریق اتحادیه های تعاونی روستایی استانی در سطح کشور اقدام به توزیع خرما نمود بیان کرد:  شرکت بازرگانی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی را موظف کردیم تا با اخذ دو حجره در خیابان تختی تهران که مرکز داد و ستد خرمای کشور است نسبت به توزیع خرمای مضافتی درجه یک به صورت نامحدود اقدام کنند.

دکتر شیرزاد در پایان افزود: همه کسبه محترم سراسر کشور می توانند خرما را به الویت از تابلوی بورس سپس از اتحادیه تعاونی روستایی استان ها و خیابان تختی تهران تهیه و طبق مصویه کارگروه تنظیم بازار کشور با رعایت ضرائب سود مصوب هیات عالی نظارت بین 5 الی 15 درصد زیر قیمت بازار به مردم شریف روزه دار سراسر کشورعرضه کنند.