۰ نفر

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران:

دولت برای باغات سرمازده تمهید ویژه درنظر بگیرد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
کد خبر: 272570
دولت برای باغات سرمازده تمهید ویژه درنظر بگیرد

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه دولت باید برای حفظ باغات سرمازده تهمیدات ویژه در نظر بگیرد،گفت: برای تامین نیاز داخل مشکلی نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجتبی شادلو گفت: با مطرح شدن بحث سرمازدگی و کمبود برخی محصولات، عده ای سودجو با احتکار و اقداماتی از این قبیل به دنبال ایجاد تنش در بازار خواهند بود.

وی با بیان اینکه تولید محصولات باغی در کشور ما بیش از نیاز داخل است، گفت: بیشتر محصولات ما دو برابر نیاز داخل تولید می شود. طی چند سال اخیر همواره شاهد رکود بازار محصولات باغی بوده ایم.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران افزود: به عنوان مثال محصولاتی مانند سیب و مرکبات که محصولات زمستانی ما را تامین می کند و حدود نه ماه از سال کل بازار را در اختیار دارد میانگین قیمت فروش عمده سال گذشته شان، سیب حدود ١٥٠٠ تومان و پرتقال حدود ١٠٠٠ تومان بود که معادل ١٠ سال قبل بود یعنی ١٠ سال بود که قیمت تغییر قابل توجهی نکرده بود.

شادلو با بیان اینکه خسارت سرمازدگی در برخی مناطق به بخش باغبانی بسیار شدید است، گفت: ولی از نظر تنظیم بازار امیدواریم بازار متعادل تر شود، ما محصولات اضافه را ممکن است نداشته باشیم چون در مناطق گرمسیری و معتدل خزری اتفاقی نیفتاده است  و در مناطق سردسیری بیشتر دچار مشکل شدیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: متاسفانه صنعت بیمه کشاورزی ما خوب رشد نکرده است، امیدوار بودیم این صنعت فراگیر شود اما این اتفاق رخ نداد.

شادلو با بیان اینکه سال گذشته پرداخت غرامت ها به تعویق افتاد و مقدار غرامتی که لحاظ می شد ، تناسبی با میزان خسارت ها نداشت، گفت: این عوامل باعث دلسردی باغداران شد.

وی اضافه کرد: برخی آیین نامه ها نیاز به اصلاح قوانین و مقررات داشت که انجام نشده بود.

شادلو ادامه داد: اگر باغی از دور تولید خارج شود سه دهه نیاز است تا دوباره به جایگاه قبلی خود برسد بنابراین نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید تمهیدات ویژه برای کمک به باغداران در نظر بگیرند، گفت: برای تامین نیاز بازار داخلی خوشبین هستیم.