۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان شد:

احداث ۲۲۰هزار هکتار گلخانه و سایبان با استفاده از آب‌های مرزی/ اراضی آماده واگذاری هستند

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۱
کد خبر: 272231
احداث ۲۲۰هزار هکتار گلخانه و سایبان با استفاده از آب‌های مرزی/ اراضی آماده واگذاری هستند

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی، گفت: با استفاده از آب‌های مرزی ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های غربی به زیر کشت گلخانه‌ای و پوشش سایبان می‌رود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ ولی‌الله بنی عامری در گفت گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه با توجه به روند خشکسالی در کشور آب های مرزی اهمیت حیاتی پیدا کرده است، افزود: به دلیل اهمیت طرح با همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی یک دفتر مشخصی برای آن ایجاد شده است.

وی ادامه داد: آب مورد نیاز برای کشت در این اراضی از منابع موجود و عمدتا آب های سطحی مرزی تامین می شود.

 بنی عامری با تاکید بر اینکه زیر ساخت ها تاسیس شده و لوله گذاری نیز انجام شده است، اظهار کرد: اراضی از امسال آماده واگذاری است و سال گذشته نیز بخش های از آن زیر کشت رفته است.

وی بازه زمانی اجرای تمام 220 هزار هکتار طرح را تا 4 تا 5 سال آینده عنوان کرد.

بنی عامری در پاسخ به این پرسش که چه محصولاتی در این مناطق کشت خواهد شده، گفت: 100 نوع محصول باغی و زراعی برای کشت گلخانه ای و پوشش سایبان ها در نظر گرفته است.

به گفته وی، مناطق مرزی از شمال غرب منطقه آزاد ارس، خداآفرین تا دهلران و آبدانان در جنوب غرب کشور در طرح توسعه گشت گلخانه ای و پوشش سایبان قرار دارند.

بنی عامری با تاکید بر اینکه در این طرح میزان بهره وری از منابع آبی قابل توجه است، افزود: حدود 1.4 میلیارد مترمکعب آبی که در مناطق مرزی پرت می شد به کار گرفته می شود و این امر برای کشور ما منافع زیادی دارد.

وی میزان تولید محصولات کشاورزی در این طرح را میانگین 50 تن در هر هکتار عنوان کرد.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بازارهای مصرف غرب کشور برای صادرات این محصولات هدفگذاری شده است، اضافه کرد: بازارهای عراق، ترکیه، کردستان و همچنین روسیه برای محصولات تولیدی در این طرح در نظر گرفته شده است.

بنی عامری در پایان تاکید کرد: با توجه به نوآباد بودن اراضی ارقامی کشت می شود که بازار پسندی بالای داشته باشد و صادرات آن ها امکان پذیر باشد.