۰ نفر

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی

پیشگیری از بیماری‌های دامی جدی گرفته شود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۳۷
کد خبر: 270602
پیشگیری از بیماری‌های دامی جدی گرفته شود

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید دارد که اهمیت پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی باید از سوی همه خصوصا فعالان بخش خصوصی جدی گرفته شود تا از خسارت‌های ناشی از آن بتوان کاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا ملاصالحی که امروز در سمینار بازشناخت و پیشگیری تب‌برفکی، در شیراز سخن می‌گفت، به لزوم ورود مطلوب تشکل‌ها به عنوان واحدهای عمل کننده و صندوق توسعه دامپروری به عنوان تامین کننده اعتبارات مورد نیاز مقابله با بیماری‌های دامی اشاره کرد.

او گفت: امید است با کمک تشکل‌ها بتوانیم بیماری‌های دامی مانند تب برفکی، که خسارت زیادی به صنعت دامی وارد کرده و بعضا موجب خروج تولید کنندگان از عرصه تولید می‌شود را کنترل کنیم.

ملاصالحی همچنین با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی، خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان دام باید به اهمیت موضوع پیشگیری پی ببرند؛ چرا که بیماری‌هایی مانند تب برفکی زمانی که شیوع پیدا کند با مراحل سخت درمانی و هزینه‌های سنگین ناشی از شیوع بیماری مواجه خواهد شد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با همه سختی‌هایی که این در تهیه واکسن یا شبکه توزیع کشوری وجود دارد، اگر دامداران از واکسن استفاده نکنند، در وهله اول به زحمات خود و سپس به اقتصاد ملی و سرمایه‌گذاریهای این حوزه ضربه خواهند زد.

ملاصالحی با اشاره به اینکه شمار گاوهای شیری کشور بالغ بر یک میلیون و 100 هزار راس است، گفت: مدعی هستیم که جمعیت گاو شیری موجود از لحاظ کیفیت ژنتیکی با کشورهای پیشرفته برابری می‌کند، لذا خسارتی که بابت خروج دام‌های اصلاح شده به واسطه بروز بیماری‌ها متحمل می‌شویم نجومی خواهد بود.

وی یادآور شد: در این مقوله صندوق‌های حمایتی مانند صندوق دامپروری و تشکل‌ها به خوبی ورود کرده‌اند. امروز عدم استقبال به موقع دامداران، از مشکلات اصلی ما در پیشگیری از این بیماری (تب برفکی) محسوب می‌شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: نباید منتظر باشیم فاجعه‌ای رخ دهد و بعد دنبال مقصر بگردیم و برای یافتن راه‌حل جبران خسارت‌ها باشیم.

سمینار "بازشناخت و پیشگیری تب برفکی" به همت سازمان تعاون روستایی فارس در شیراز برگزار شد.