۰ نفر

احیای وزارت بازرگانی ضربه‌ای سنگین به بخش کشاورزی ایران‌ می‌زند

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۰۶
کد خبر: 270509
احیای وزارت بازرگانی ضربه‌ای سنگین به بخش کشاورزی ایران‌ می‌زند

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران ضمن مخالفت با احیای وزارت بازرگانی و لغو قانون تمرکز گفت: کشاورزی ما توان ندارد که یک بار دیگر به سمتی رود که زیر ضربات وارد­کنندگان له شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رحمت الله بنار، پیرامون تلاش های دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای دوباره وزارت بازرگانی ، گفت: به اعتقاد بنده تشکیل وزارت بازرگانی اقدام درستی نیست چراکه با احیای وزارت بازرگانی مطمئنا قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مورد دست اندازی قرار می‌گیرد.  بنده از دولت محترم سئوال دارم، دولت جمهوری اسلامی در این چهار دهه چند بار به صورت مقطعی می­خواهد به اصلاح ساختار خودش بپردازد؟ اصلاً هدفش از این اصلاح ساختار چیست؟

بنار ادامه داد: از آغاز برنامه سوم توسعه کشور به شکل خیلی جدی به موضوع واگذاری وظایف بخش‌های غیر دولتی و تعاونی‌­ها به بخش خصوصی تأکید شده است. ما در راستای تمرکز وظایف در بخش‌های دولتی شاهد افزایش هزینه­‌های سرسام‌­آور هستیم.  با این ساختارها­ی بیمار، علیل و ناکارا چرا ما باید دوباره یک ساختار دیگر را اضافه کنیم. متاسفانه شاهد لابی‌های فراوانی برای احیای وزارت بازرگانی هستیم. نمایندگان محترم مجلس حتما حواسشان هست که این لابی‌ها بیشتر برای منافع صنفی و گروهی است تا منافع و مصالح عمومی کشور.

ثبت سفارش‌ بی رویه محصولات خارجی با وجود تولید داخلی آنها با احیای وزارت بازرگانی

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه در زمان احیای وزارت بازرگانی شاهد ثبت سفارش بی­ رویه در برخی از اقلام اساسی مثل شکر، برنج، روغن، میوه و سایر اقلام بودیم، گفت: سا‌­های قبل در کنار پرتقال ایرانی، نارنگی ایرانی، سیب ایرانی و سایر اقلام غذای اساسی کشور، انواعی از محصولات خارجی رنگارنگ بدون کیفیت دیده می‌شد. این درحالی است که در چند سال اخیر بعد از تجمیع این امور در وزارت جهاد کشاورزی، کشور توانست در کنار تامین نیازهای داخلی خودش حتی صادرات هم داشته باشد. صادرات سیب در ازای واردات موز نمونه‌ای از این اتفاقات بود.

تعارض در پاسخگویی و عدم مدیریت واحد در صورت احیای وزارت بازرگانی

بنار با بیان اینکه با احیای وزارت بازرگانی تعارضاتی در پاسخگویی بوجود خواهد آمد گفت:  ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی که همیشه در سال‌های تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی با آن مواجه می‌شدیم این بود که هر وقت در کالایی کمبودی احساس می­شد یا وقتی قیمت‌ها نوسان داشتند این موضوع بین دو بخش (وزارت جهاد و وزارت بازرگانی) مثل توپ فوتبال رد و بدل می­شد. یکی می‌گفت ما مسئول تنظیم بازار هستم و دیگری می‌گفت ما مسئول تولید هستیم.

نادیده گرفتن قانون تمرکز در صورت احیا وزارت بازرگانی

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی  تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه با احیای وزارت بازرگانی، قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی به فراموشی سپرده می‌شود گفت: از آثار و برکات این قانون این بوده است که در تنظیم بازار محصولات کشاورزی به تولید داخلی اتکا شده است. در چند سالی که قانون تمرکز به وجود آمده است، وزرات جهاد کشاورزی در برابر مافیای واردات که به بهانه‌های مثل سرمازدگی محصولات، آنفولانزا و سایر مشکلات خواهان واردات از خارج بودند، مقاومت کرده است. قانون تمرکز منجر به این شد که حتی المقدور برای کالاهای اساسی با علم به اینکه تولید داخلی جوابگوی نیاز مردم است ارزی از کشور خارج نشود.

بنار افزود: در سال‌های اجرای قانون تمرکز، نوسانات قیمت در محصولات کشاورزی صرف نظر از یکی دو قلم کالا که پیرامون آن مؤلفه‌­های متعددی مطرح است، نوساناتی نداشته‌ایم. اگر افزایشی هم بوده، نسبت به سایر کالاها و بخش­های دیگر هم خیلی چشمگیر نیست.

رونق تشکل‌های مردم نهاد کشاورزی نتیجه قانون تمرکز

مدیر عامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی  تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه قانون تمرکز منجر به فعال شدن اتحادیه‌های کشاورزی شده است گفت: بعد از اجرای قانون تمرکز، تشکل­‌های ما فعال شده‌اند و نقش بیشتری ایفا می‌کنند. در تامین نهاده‌ها، زنجیره تولید و سایر بخش‌ها نقش پررنگی دارند. در عین تولید برخی خدمات را فراهم و کمک­های فنی می‌دهند و بعد از تولید هم بازارسانی انجام می‌دهند. گرچه هنوز به آن ظرفیت مطلوب نرسیده­‌ایم ولی فعال هستند.

بنار با بیان اینکه امیدوارم نمایندگان مجلس به احیا وزارت بازرگانی رای ندهند گفت: ارزیابی ما این است که در حال حاضر قانون تمرکز نباید با احیا وزارت بازرگانی تحت الشعاع قرار گیرد. با توجه به مذاکراتی هم که با تعدادی از نمایندگان محترم مجلس داشتیم قطع به یقین این انتظار را داریم که مجلس محترم با درک فضای موجود و اصالت دادن به بخش تولید آن هم تولید داخلی که در آغاز سال جاری مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند با احیا وزارت بازرگانی مخالفت کنند.  امیدواریم طوری نشود که با حذف قانون تمرکز و با سپردن وظایف آن به وزارت بازرگانی به کشاورزی ایران ضربه زنند.

احیای وزارت بازرگانی، ضربه‌ای سنگین به کشاورزی ایران

مدیرعامل اتحادیه مرکزی نظارت و هماهنگی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران با بیان اینکه با اجرای قانون تمرکز، راه فرار و گریز از مسئولیت وجود ندارد گفت: درحال حاضر با قانون تمرکز دیگر راه فرار و گریز از مسئولیت‎‌ها نیست. وزارت جهاد کشاورزی موظف است که تولید خود و نیاز کشور را برآورد کند و تنظیم بازار را هم انجام دهد. در سال­‌های قبل­ از قانون تمرکز شاهد آن بودیم که با وجود تولید فراوان یک کالا واردات آن انجام می‌شد. کشاورزی ما دیگر این قدر توان ندارد که یک بار دیگر به سمتی رود که زیر ضربات یک سری افراد خاص و محدود که عمدتا هم وارد­کننده و به فکر منافع خود هستند له شود.

بنار در پایان تصریح کرد: بنده به نمایندگی از 12 اتحادیه­ سراسری 200 اتحادیه استانی و 500 اتحادیه شهرستانی و 7500 تعاونی روستایی و کشاورزی با 4 میلیون نفر سرپرست خانوار که با احتساب بعد خانوار پنج نفره 20 میلیون ایرانی می‌شوند با احیای وزارت بازرگانی مخالف هستم.