۰ نفر

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران

صادرات محصولات باغی مهمترین جایگزین نفت است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 270384
صادرات محصولات باغی مهمترین جایگزین نفت است

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران گفت: صادرات محصولات باغی مهمترین جایگزین نفت در کشور برای ارز آوری و همچنین ایفای نقش در عرصه سلامت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضا فتوحی قزوینی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی یافته‌های پژوهشی کشاورزی با محوریت توت فرنگی در دانشگاه کردستان اظهارداشت: عرصه باغبانی چالش هایی را با توجه به وضعیت جوی آب و هوایی در مناقطق اقلیمی دارد که می توان با رفع آن نقش محصولات باغی در اقتصاد کشور را به نتیجه رساند.

وی افزود: می توان با توسعه کمی و کیفی در میزان تولید محصولات باغی از آنها به عنوان یکی از مهمترین جایگزین های درآمدهای نفت در کشور برای ارزآوری استفاده کرد.

فتوحی قزوینی با بیان اینکه محصولات باغی حدود 12 درصد از میزان صادرات کشور را به خود اختصاص داده اند، تاکید کرد: شناسایی ظرفیت‌ های ناشناخته این حوزه در دستور کار قرار گرفته و فعالان عرصه های علمی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری در کنار وزارت جهاد کشاورزی در این مسیر حرکت می کنند.

رئیس انجمن علوم باغبانی ایران گفت: تامین سلامت از دیگر ویژگی هایی است که محصولات باغی در آن می تواند ایفای نقش کند و در این راستا انجمن علوم باغبانی ایران با بکارگیری دانش و فناوری، تحول کمی و کیفی در تولید و عرضه محصولات در نقش اقتصادی را در انجام برنامه های پژوهشی و علمی خود قرار داده است.

وی یادآور شد: شناسایی محصولات بومی هر منطقه در این راستا از دیگر اهداف این انجمن است که با توجه به یافته های علمی، توت فرنگی از مهمترین محصولات باغی کردستان است که می توان از آن در راستای تامین بخشی از سلامت جامعه و همچنین توسعه اقتصادی بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا تشکیل انجمن های صنفی در سه بخش تولید، پس از برداشت و بازاریابی در عرصه های داخلی و خارجی و همچنین تشکیل شاخه انجمن علوم باغبانی در استان از ضرورت ها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه کردستان 75 درصد از کل تولید توت فرنگی کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: سالانه 13 هزار بهره بردار این استان در سه هزار و 200 هکتار حدود 45 هزار تن از این محصول را تولید و عرضه می کنند.

خالد جعفری با بیان اینکه نسبت به 13 سال گذشته سهم کردستان از تولید توت فرنگی از 87 درصد به حدود 75 درصد رسیده که در نتیجه افزایش سهم تولید دیگر استان ها از این محصول است، گفت: کردستان هم سهم خود را افزایش داده بطوریکه میزان تولید این استان از 12 هزار تن 13 سال قبل اکنون به 45 هزار تن رسیده است.

وی اظهار کرد: افزایش سهم استان کردستان از تولیدات باغی در دستور کار سازمان قرار دارد به صورتی که افزایش اراضی آبی استان از 130 هزار هکتار فعلی به 350 هزار هکتار در برنامه کاری است.

جعفری افزود: توسعه اراضی آبی در محل پایاب رودخانه های مرزی از برنامه های مهم افزایش سطح اراضی آبی کردستان است که اکنون این طرح در 17 هزار هکتار در حال اجراست و بخشی از آن نیز به احدث باغ های توت فرنگی اختصاص می یابد.

دبیر علمی نهمین همایش ملی یافته‌های پژوهشی کشاورزی نیز با بیان اینکه پذیرش مقاله های علمی این همایش از مهر سال گذشته آغاز شده است، افزود: پژوهشگرانی از استان های مختلف 60 مقاله را به دبیرخانه ارسال کرده و داوران نیز 52 مقاله را برای ارائه در همایش تایید کردند.

ناصر قادری اظهار کرد: 16 مورد از مقالات تایید شده در قالب سخنرانی و 36 مقاله نیز در قالب پوستر بمدت دو روز در دانشگاه کردستان ارائه می شود.

وی با توجه به اینکه توت فرنگی در کردستان اهمیت بالایی برخوردار است، اضافه کرد: این استان قطب تولید توت فرنگی در ایران و پیشرو در انجام پژوهش در رابطه با تولید این محصول است.

استان کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت یکی از قطب های کشاورزی در غرب کشور به شمار می آید.

کردستان دارای 42 هزار هکتار اراضی باغی با 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.