۰ نفر

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی:

۹۰درصد بیمه گذاران کشاورزی سالانه دچار خسارت می‌شوند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۵۵
کد خبر: 270380
۹۰درصد بیمه گذاران کشاورزی سالانه دچار خسارت می‌شوند

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور با بیان اینکه ریسک در بخش کشاورزی بیش از بخش بازرگانی و صنعت است، گفت: سالانه 90 درصد از بیمه گذاران بخش کشاورزی دچار خسارت می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد ابراهیم حسن نژاد روز چهارشنبه در میزگرد علمی رویکردهای نوین حمایت و تامین مالی بخش کشاورزی یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در بعضی از بخش های کشاورزی خسارت ها به قدری بالاست که کشاورز نمی تواند محصولی برداشت کند.

وی با بیان اینکه قادر به جبران عمده خسارت کشاورزان نیستیم، اظهار داشت: زیرا کشاورز و دولت سهمی در پرداخت حق بیمه در صندوق بیمه کشاورزی دارند قادر نیستند حق بیمه سالانه خود را پرداختند به طوریکه دولت 70 درصد سهم حق بیمه کشاورزان و کشاورز 30 درصد پرداخت را برعهده دارد.

وی به سابقه ایجاد صندوق بیمه کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: از سال 1316 که متن بیمه در کشور نوشته شد بین بیمه کشاورزی و دیگر بیمه ها استثنایی قایل نشد ولی بیمه بازرگانی با توجه به ریسک بالای بخش کشاورزی به این بخش ورود نکرد.

حسن نژاد با بیان اینکه خطرات بخش کشاورزی بیمه پذیرنیست، افزود: با توجه به وجود این مخاطرات، در سال 1362 دولت بیمه کشاورزی را تشکیل داد به طوریکه این سبک در 104 کشور به صورت مستقل از بیمه بازرگانی وجود دارد.

وی حمایت دولت را به دلیل ریسک بالا پشت این بیمه دانست و بیان داشت: امسال شاهد سرمازدگی گسترده در باغات کشور بودیم به طوریکه 21 استان کشور را فراگرفت و در بخش دام و طیور نیز در سال های 95 و 96 با بی سابقه ترین ضرر مواجه بودیم به طوریکه بیش از 400 واحد مرغداری بزرگ درگیر بیماری آنفولانزای فوق حاد شدند و تمام طیور از بین رفتند.

وی گفت: همچنین در استان های پسته کار بخش زیادی از محصول پسته خود را از دست داده و بخش زیادی از باغات سیب استان های آذربایجان نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی خسارت زیادی دیده اند.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی تاکید کرد که اهمیت بیمه کشاورزی و حمایت این بیمه می تواند برای کشاورز بسیار مفید باشد و بیمه آخرین راه است که در این میان ورود می کند.

وی ادامه داد: برای کنترل ریسک های کشاورزی باید مدیریت ریسک به شکل فنی و مالی صورت گیرد که مدیریت فنی در بخش کشاورزی صورت گیرد و مدیریت مالی توسط بیمه صورت می گیرد.

حسن نژاد یکی از مشکلات بیمه در بخش کشاورزی را انتظار بیمه گذار همچون بیمه های دیگر مثل بیمه اتومبیل دانست و گفت: در کشور ما 25 میلیون بیمه گذار اتومبیل وجود دارد در حالیکه سالانه حوادث فقط درصد کمی از این میزان است ولی در بیمه کشاورزی سالانه از 1.5 میلیون بیمه گذار بخش کشاورزی حدود 90 درصد دچار خسارت می شوند.

وی افزود: به طوریکه بخشی از خسارت به قدری بالاست که کشاورز قادر به برداشت محصول نیست و تمام محصول و تولیداتش از بین می رود.