۰ نفر

پرداخت وام‌های مختلف برای افزایش تولید چای

تولید چای چین ۳۰درصد کم شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 270277
تولید چای چین ۳۰درصد کم شد

رئیس سازمان چای کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود، در چین بهاره شاهد کاهش 30درصدی تولید محصول باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، «محمدولی روزبهان» ، به پرداخت وام‌های مختلف برای افزایش تولید چای در کشور اشاره کرد و گفت: برای آبیاری تحت‌فشار که می‌تواند درآمد چایکار را  چهار برابر کند، 85 درصد هزینه آبیاری را به‌صورت یارانه پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: برای شرایط ویژه‌ای که چای دارد، شورای اقتصاد با افزایش 4 درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای موافقت کرده است.

روزبهان ادامه داد: در کنار افزایش 4 درصدی قیمت خرید تضمینی، اقدامات دیگری نظیر خرید 1600دستگاه موتور برچین طی دو سال میان کشاورزان توزیع کردیم تا هزینه برداشت محصول را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نرخ عمومی محصولات کشاورزی در اغلب مواقع پاسخگوی همه هزینه‌های تولید نیست.هزینه کارگری در چای و سایر محصولات بالا است و اینها می‌تواند،قیمت تمام شده محصول را بالا ببرد.

رییس سازمان چای کشور گفت:به دنبال افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های محصول از جمله هزینه برداشت چای هستیم.

وی افزود: امسال با شرایط آب و هوایی مناسب آغاز کردیم، روزهای اول گرمای خوبی داشتیم، اما سرمای اواخر فروردین‌ماه به محصولات خسارت وارد کرد و بر تولید امسال اثر منفی گذاشت.

روزبهان خاطرنشان کرد: در 17روز امسال که برداشت آغاز شده است، نسبت به 17روز سال گذشته با کاهش تولید محصول مواجه هستیم و در مجموع پیش‌بینی می‌شود، در چین بهاره شاهد کاهش 30 درصدی تولید محصول باشیم.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون 149 کارخانه چایسازی فعال هستند، افزود: امسال چون تراکم نداشتیم شاهد تولید چای بسیار کیفی هستیم.  

رئیس سازمان چای کشور با بیان این‌که امسال در پرداخت قدرالسهم کارخانجات چای برای برگ‌های سبز چای درجه یک و درجه دو  تغییری ایجاد شده است، تصریح کرد: همواره 60 درصد قیمت برگ سبز چای از سوی دولت و 40 درصد از سوی کارخانجات پرداخت می‌شد، این در حالی است که امسال برای ارتقای کیفیت اقدامی انجام شد و قدرالسهم کارخانجات را برای برگ سبز درجه یک 41 درصد و درجه 2 را 44 درصد تعیین کرده‌ایم.