۰ نفر

"پسته" چقدر دلار می‌آورد؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸
کد خبر: 270042
"پسته" چقدر دلار می‌آورد؟

در سال گذشته پسته دهمین محصول صادراتی ایران بوده است اما امسال گفته می‌شود سال پسته‌آوری نخواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، درآمد ارزی ایجاد شده از طریق صادرات پسته در سال گذشته ۹۰۱ میلیون دلار بوده و ۱.۹ درصد از مجموع صادرات کشور به این محصول اختصاص داشته است.

به استناد آمارهای گمرکی منتشر شده اگرچه همچنان صادرات این محصول در قیاس با سایر خشکبار یا محصولات دیگر وضعیت مناسبی داشته اما اگر بخواهیم آمارها را با سال قبل آن بررسی کنیم در شرایطی که قیمت این محصول پنج درصد کاهش پیدا کرده ارزش صادرات آن نیز نسبت به سال ۱۳۹۵ هفت درصد کمتر شده است.

آمارهای رسمی قیمت هر تن پسته را ۸۰۴۰ دلار اعلام کرده‌اند.

اما امسال با توجه به وضعیت جوی امسال گفته می‌شود شرایط تولید پسته نسبت به قبل دستخوش تغییر شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری محصول پسته از نظر کمیت و کیفیت قابل قیاس با سال‌های قبل نباشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان چندی پیش گفته بود امسال با وجود اینکه سال آور پسته نبود، پیش‌بینی ما این بود که ۳۰ هزار تن محصول پسته را داشته باشیم اما با خسارتی که به محصول وارد شد، ۸۵ درصد این مقدار هم از بین رفت.

حسین رضایی دراین باره اظهار کرد: قبلا هشدار داده بودیم که سال ۹۷ پسته نداریم و کشاورزان باید هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

وی با مروری بر سال‌هایی که رفسنجان محصول نداشته است، خاطرنشان کرد: سال ۵۸ تولید محصول کشور بسیار پایین و کل صادرات ایران ۱۰ هزار تن بود، سال ۸۷ هم محصول خیلی پایین بود و سال ۷۶ هم سرمای جبهه ای موجب شد، ۹۰ درصد محصول از بین برود.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با بیان اینکه بیشترین تاثیر در کاهش محصول امسال را گرماهای مهلک دهه اول فروردین داشت، تصریح کرد: این دما تا بالای ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که بهترین دما بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است که در این دما هم رشد رویشی هم زایشی خوب انجام می‌شود، به ویژه رقم‌های احمداقایی و اکبری خیلی به این گرمازدگی حساس هستند و گرما عامل اصلی خسارت بود. این گرمازدگی پیش بینی شده نبود و روی رقم سال آینده از جمله کله قوچی و فندقی تاثیر گذاشت.

رییس اداره جهاد کشاورزی ابرکوه نیز در روزهای گذشته اعلام کرده گرمای امسال خسارت ۹۰۰ میلیارد ریالی به پسته‌کاران ابرکوهی وارد کرده است.

البته این تمام مشکل پیش‌روی صادرات پسته نیست زیرا نوسانات نرخ ارز هم در ماه‌های اخیر شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده به گونه‌ای که محمدحسین شمس‌فرد - رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار - در این زمینه گفته است: در ماه‌های اخیر با توجه به وضعیت ارز، صادرات و واردات کشور با مشکلات متعدد مواجه شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با تاکید بر اینکه در ماه‌های اخیر افراد ترجیح داده‌اند برای صادرات دست نگه دارند، گفت: اکنون اگر هم صادراتی صورت می‌گیرد مربوط به افرادی است که از گذشته بدهی داشته‌اند.

شمس فرد افزود: کالاهای مورد نیاز ما هم بسیار گران شده و قیمت آنها حتی از دلار هم پیشی گرفته است، چراکه افراد به بهانه افزایش نرخ ارز بهایی به مراتب بیشتر برای محصول خود دریافت می‌کنند.

مجموع این شرایط گویای آن است که احتمالا برای امسال نمی‌توان حداقل به عنوان یک محصول اصلی صادراتی، روی پسته حساب باز کرد. در چنین شرایطی باید دید در آمارهای سالانه تاثیر پسته در کل صادرات کشور چگونه خواهد بود؟