۰ نفر

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران:

جمعیت عشایری توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۱
کد خبر: 269899
جمعیت عشایری توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران گفت: نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در بخش عشایری استان کرمان داده ایم اما متاسفانه توان بازپرداخت وام ها را ندارند و یکی از پیشنهادات شورای استان این باشد که حتما یک سال تمدید شود و بانک ها همراهی کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، "شاهپور علایی مقدم" صبح امروز ۱۸ اردیبهشت ماه در جلسه شورای مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: با توجه به وضعیت خشکسالی در کرمان و سیستان و بلوچستان، نگرانی‌های جدی برای عشایر ایجاد شده است.

وی در ادامه بابیان اینکه کرمان از استان‌های مهم کشور در حوزه عشایری است و دومین مرکز عشایری کشور محسوب می شود، تصریح کرد: اگر برای حل مشکلات عشایر استان کرمان فکری نشود، ۷۰ درصد عشایر استان شغل خود را از دست خواهند داد.

علایی مقدم بیان کرد: جمعیت کل عشایر کشور، ۲۳۰ هزار خانوار با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که ۲۵ درصد از گوشت قرمز توسط عشایر تولید می شود و ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد از فرش صادراتی را در اختیار دارند.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه ۳۴ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت اختیار عشایر است، گفت: متوسط درآمد ماهانه عشایر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و باید تا پایان برنامه ششم توسعه این عدد را دو برابر کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی استان کرمان عنوان کرد: ۷۰ درصد دام و ۷۰ درصد جمعیت انسانی عشایر استان کرمان در معرض خطر جدی هستند.

علایی مقدم اظهار کرد: برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مقابله با شرایط حاد پیش بینی کرده ایم و اگر مراقبت و پیشگیری نکنیم، علاوه بر تبعات اجتماعی، کاهش تولید گوشت قرمز، کاهش تولید محصولات زراعی و باغی، کاهش درآمد عشایر و ... را در پی خواهد داشت.

وی افزود: ۱۱۰ میلیارد تومان برنامه برای استان کرمان تنظیم شده و همه باید پای کار بیایند. ضمن اینکه یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در هیئت وزیران برای کاهش اثرات و تبعات خشکسالی کشور مصوب شده و باید استان برای دریافت سهم خودش پیگیری کند.

علایی مقدم تصریح کرد: در بحث بیمه اجتماعی و دام عشایر بسیار ضعیف عمل شده و جلسه ای با صندوق بیمه برگزار و کارگزاران بیمه را از اعضای تعاونی‌های عشایر تعیین کردیم.

وی بیان کرد: قریب به ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در بخش عشایری استان کرمان داده ایم اما متاسفانه توان بازپرداخت وام ها را ندارند و یکی از پیشنهادات شورای استان این باشد که حتما یک سال تمدید شود و بانک ها همراهی کنند.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: عشایر  به ارزان ترین قیمت دام خود را واگذار می کند و متضرر می شوند و باید برای تامین علوفه آنها فکر اساسی شود.

وی با بیان اینکه باید حل مشکلات عشایر، اولویت اول فرمانداران شهرستان‌ها باشد، افزود: در دو نقطه استان کرمان از جمله دارزین و تک فرهاد بحران داریم و با بحران انسانی رو به رو هستیم و درخواست می‌کنیم هلال‌احمر حتما بسته غذایی برای مردم منطقه دارزین ببرد، زیرا از سوء تغذیه رنج می‌برند و در تک فرهاد آب با درجه حرارت ۶۰ درجه است و علوفه مشکل اساسی دارد.