۰ نفر

رئیس مدیریت بحران کشور خبر داد:

کمک ۱۴۰۰میلیارد تومانی دولت به صندوق بیمه توسعه کشاورزی

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰
کد خبر: 269345
کمک ۱۴۰۰میلیارد تومانی دولت به صندوق بیمه توسعه کشاورزی

رئیس مدیریت بحران کشور بابیان اینکه دولت سالانه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه توسعه کشاورزی کمک می‌کند، گفت: تسهیلات ارزان‌قیمت کشاورزی با اقساط بلندمدت ارائه می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، اسماعیل نجار ضمن اشاره به خسارات وسیع سرمازدگی در سطح کشور بیان کرد: پس از دریافت گزارش از بروز سرمازدگی به‌خصوص در واپسین روزهای فرودین ماه۹۷، بلافاصله کارشناسان جهاد کشاورزی برای برآورد خسارات به سطح کشور اعزام شدند و تا امروز در حال برآورد خسارات هستند.

وی افزود: با پایان بررسی عوامل جهاد کشاورزی می‌توان به نحو مشخص‌تری درباره میزان خسارات سرمازدگی در سطح کشور اظهارنظر کرد اما تا آن موقع باید گفت ما امیدواریم به‌زودی پیشنهادهایی را برای کاهش آلام کشاورزان به دولت و مجلس ارائه کنیم تا این دو قوه نیز تمهیدات و اعتبارات خوبی را در حوزه خسارات سرمازدگی اختصاص دهند.

خسارات گسترده سرمازدگی در ۲۲ استان کشور

معاون وزیر کشور گفت: امروز ۲۲ استان خسارات سنگین بخش کشاورزی در مقوله سرمازدگی را متحمل شده‌اند که سمنان نیز یکی از همین استان‌ها محسوب می‌شود اما بحث عمده در مقابله با پدیده سرمازدگی، حرکت به سمت توسعه بیمه کشاورزی است تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

نجار تأکید کرد: صندوق توسعه بیمه کشاورزی اقدامات مناسبی را برای پوشش‌های بیمه‌ای کشاورزان در پدیده‌هایی مانند خشک‌سالی و سرمازدگی طی سال‌های اخیر به کار بسته که امروز شاهد برکات آن هستیم و از سوی دیگر دولت به این صندوق سالانه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمک می‌کند تا بتواند در ارائه خدمات بیمه‌ای به بهره بردان بخش کشاورزی عملکرد بهتری داشته باشد.

وی افزود: صندوق بیمه کشاورزی دارای مزیت‌های متفاوتی است که یکی از آن‌ها تفاوت ۱۰ درصدی آنچه کشاورزان پرداخت کرده با آنچه غرامت سرمازدگی دریافت می‌کنند، محسوب می‌شود که البته باید تلاش شود تا شرایط این صندوق نیز روزبه‌روز بهتر شود.

ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت کشاورزی با اقساط بلندمدت

رئیس مدیریت بحران کشور بابیان اینکه پرداخت غرامات از سوی صندوق توسعه کشاورزی روندی دارد که باید طی شود، تأکید کرد: یکی از کارهایی که در مجموعه مدیریت بحران پیگیر هستیم آن است که بتوانیم دولت را متقاعد کنیم، علی‌رغم مشکلات مالی افزون دولت در بخش‌های مختلف، بتواند ۱۰۰ درصد اعتبارات موردنیاز صندوق کشاورزی را در اختیارشان قرار دهد تا در کاهش آلام کشاورزان مؤثر باشد.

نجار سومین اقدام مدیریت بحران در مقابله با پدیده سرمازدگی را تسهیلات ارزان‌قیمت با اقساط بلندمدت در بخش‌های کشاورزی دانست و تأکید کرد: کشاورزی دارای بخش‌های متنوعی است که هرکدام در بحث استحصال شرایط خاص خود رادارند از سوی دیگر تمام منابع مورد برداشت کشاورزی نیز یکسان نیستند لیکن کمک به کشاورزان در ابعاد کاشت، داشت و برداشت و همچنین مراقبت از گونه‌های باغی و زراعی مورد تأکید قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید نگاهمان به مقوله کشاورزی تغییر کند که البته متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است،  افزود: برای مثال در منطقه‌ای محصولی شاید بیشتر نیاز به مطالعه در مقوله تغییرات اقلیمی داشته باشد و در یک محصول دیگر خیر؛ درنتیجه باید به سمت کشاورزی مدرن و شناخت گونه‌هایی پیش برویم که ازلحاظ مقابله با سرمازدگی نیز مقاوم باشد، این امر کلیت سیاست‌های دولت را که همانا اقدامات مقابله با بروز خسارات کشاورزی است، را تشریح می‌کند.

جهاد کشاورزی متولی اصلی در برنامه‌های پیشگیرانه در راستای مقابله با سرمازدگی

معاون وزیر کشور بابیان اینکه تمهیدات لازم برای سرمازدگی باید از سوی جهاد کشاورزی مطرح شود، گفت: امروز در بسیاری نقاط کشور هستند که باغات به روش گلخانه‌ای پرورش می‌یابند که این امر نشان می‌دهد کشاورزان با همراهی جهاد و مرکز تحقیقات، توانسته‌اند سطح نفوذ سرما را شناسایی و برای برطرف کردن آن‌ها اقدامات لازم را صورت دهند.

نجار گفت: با تغییر اقلیم در سراسر کره زمین و ایران اسلامی، امروز باید بسیار بیشتر از گذشته در راستای ترویج، کاشت گونه‌های مقاوم، توسعه کشاورزی نوین، فناوری روز و ... گام برداریم تا شاهد بروز خسارات نباشیم که درنهایت بخواهیم برای کاهش تبعات سوء آن اقدام کنیم.

وی افزود: قطعاً کشاورزان سخت‌کوش از طرح‌های مقابله با پدیده سرمازدگی تمکین خواهند کرد و در این حوزه موفق نیز خواهیم بود.