۰ نفر

رییس سازمان نظام دامپزشکی کشور:

۹۵درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود/ کاهش ۱۸درصدی بیماری تب برفکی در دو سال اخیر

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 269099
۹۵درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود/ کاهش ۱۸درصدی بیماری تب برفکی در دو سال اخیر

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۹۵درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود که در این بخش به خودکفایی رسیده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۹۵درصد از واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود که در این زمینه به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر تمام واکسن های مورد نیاز موجود است و محدودیت نداریم و در حوزه واکسن طیور بیش از ۶۰% واکسن در کشور تولید می‌شود و با این شرایط نیز کمبود واکسن وجود نداد.

رفیعی پور افزود: در دو سال گذشته در حوزه شیوع بیماری‌های تب برفکی، سل، هاری، سیاه زخم و تب مالت با کاهش ۱۸ درصدی مواجه هستیم که در سال های ۹۴ و ۹۵ میزان کانون های مبتلا هفت هزار و ۹۰۰ کانون بوده که در سال۹۶ به ۶۵۰۰ کانون تقلیل پیدا کرده است.

وی گفت: تب کریمه کنگو بیماری است که هر سال در کشور در ایام گرم در دامداری ها شیوع پیدا می‌کند که به واسطه گوشت و خون و پوست دام آلوده به انسان منتقل می شود و راه دیگر انتقال آن نیز گزش کنه آلوده است که دامداران می‌توانند با سمپاشی و ضدعفونی کردن دامداری ها از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و مردم نیز ذبح دام ها را در کشتارگاه ها زیر نظر دامپزشکی انجام دهند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ما هر سال این بیماری را در ۳۲ استان کشور مشاهده می کنیم که چند روز گذشته بانویی در کرمان بر اثر این بیماری فوت شدند.

رفیعی پور گفت: بیش از ۱۲ میلیون قطعه طیور به واسطه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۵ و ۲۵ میلیون قطعه در سال۹۶ معدوم‌سازی شدند که علت این معدوم‌سازی ابتدا سلامت افراد جامعه و دیگر اینکه تا ازگسترش این بیماری به دیگر نقاط کشور جلوگیری شود.

وی تاکید کرد : از ۲۷ هزار واحد مرغداری کشور کمتر از ۶۳۰ واحد در سال ۹۶ به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مبتلا بودند که این بیماری در دست کنترل است.