۰ نفر

میلیاردها تومان خسارت به بخش کشاورزی چابهار وارد شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۴۳
کد خبر: 267893
میلیاردها تومان خسارت به بخش کشاورزی چابهار وارد شد

بخش کشاورزی شهرستان چابهار براثر خشکسالی، گرمازدگی، سرمازدگی و زیر کشت نرفتن اراضی با خسارت 263 میلیارد تومانی رو به رو شده و کشاورزان نیازمند پیگیری لازم برای جبران خسارت و کمک های بلاعوض هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان چابهار علاوه بر ظرفیتهای مناسب شیلاتی، بنادر صیادی، تجاری و اقتصادی، منطقه آزاد، ظرفیت های ترانزیتی و گردشگری؛ دارای اراضی مستعد برای کشت انواع میوه های گرمسیری و پرکالری است که نقش مهمی در توسعه واشتغال مردم بومی و تامین نیاز بازار دارند.
شهرستان ساحلی چابهار همجوار با آب های اقیانوسی دریای عمان و سواحل مکران استعدادهای خارق العاده ای در بخش کشاورزی بویژه کاشت و تولید انواع میوه های گرمسیری پرکالری نظیر موز، مرکبات، چیکو، انبه، نارگیل، گواوا، کنار، پاپایا، تمرهندی و خرما دارد.
تولید محصولات زراعی به روش نیمه دیم کاری از طریق روان آبهای فصلی نیز در شهرستان چابهار و به ویژه منطقه دشتیاری مرسوم بوده است و در سالهایی که بارندگی و آب وجود داشته باشد حبوبات و به ویژه ماش نیز کشت می شود.
توسعه صنایع بخش کشاورزی از دیگر زمینه های مهم کار آفرینی، تولید صنایع جانبی، عمل آوری، فرآوری و بسته بندی محصولات و ایجاد ارزش افزوده است که درصورت توجه دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ضمن فراهم کردن بخشی از نیاز بازارهای داخلی و خارجی، توسعه بیش از پیش منطقه را رقم خواهد زد.
ساخت سدهای میانی و تاخیری در پایین دست سدپیشین و بندانحرافی شیرگواز از نیازهای مهم و اساسی توسعه بخش کشاورزی شهرستان چابهار است که بعنوان یک ضرورت انکار ناپذیر در دستور کار قرار گیرد.
کشاورزی پایدار در گرو تامین و مدیریت صحیح و کارآمد آب و منابع تأمین کننده آن است و هرگونه توسعه و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این بخش منهای تأمین آب مطمئن به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.
اقلیم خاص سیستان و بلوچستان بگونه ایست که همزمان واقعه خشکسالی و سیل را در جنوب این استان شاهدیم و هر دو خسارات هنگفتی به منابع، تأسیسات و اراضی کشاورزی وارد می کنند.
جبران خسارت های سیل و خشکسالی برای سازندگی و تامین نیاز اصلی بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان روز به روز بر تعداد اشتغال این بخش افزود و با افزایش زیر کشت محصولات توسعه ایجاد کرد.
چابهار همچنین توانمندی های بالقوه و استثنایی در بخش دام و طیور از جمله پرورش گاو دشتیاری، مرغ بومی، گوسفند و بز، شتر و گاو میش دارد.
وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله کشتارگاه صنعتی دام و مراکزبسته بندی گوشت قرمز می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند.
شهرستان چابهار در طول خشکسالی های 20 سال گذشته با خسارت های گوناگونی نظیر خشک شدن محصولات باغی و زراعی، سرمازدگی، سیل های مقطعی و گرمازدگی مواجه بوده و همین مشکلات باعث شده بیش از 20 تا 30 هزار نفر شغل خود را از دست بدهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار اظهار داشت: خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان بیش از 263 میلیارد تومان برآورد شده است.
غلامحسین بامبری افزود: کشاورزان این شهرستان علاوه بر خشکسالی خسارت های سنگینی از سیلاب، سرمازدگی و گرمازدگی دیده اند.
وی بیان کرد: خشکسالی مداوم انواع باغات دهها ساله موز، انبه، لیمو، نخیلات و انواع باغات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری را نابود کرده است.
وی ادامه داد: بارندگی های بهمن 1395 نیز به 600 هکتار اراضی کشاورزی بخش های پلان و دشتیاری و منطقه عورکی چابهار خسارت 30 میلیارد ریالی و به منابع آبی و بندسارها خسارت 750 میلیون تومانی وارد کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چابهار گفت: سرمازدگی آذر سال گذشته(1396) به 400 هکتار سبزیجات و 155 هکتار باغات موز منطقه عورکی این شهرستان خسارت 27 میلیارد ریالی وارد کرده که درصد خسارت آنها بین 30 تا 100 درصد توسط کارشناسان برآورد شده است.
بامبری افزود: بر اثر خشکسالی سه هزار و 90 هکتار از اراضی باغی کشاورزی، هزار و 300 هکتار باغات موز و انبه و 6 هزار هکتار زمین های زراعی شهرستان چابهار نابود شده است.
وی همچنین به خسارت گرما و باد گرم وارده به محصول ماش و سورگم اشاره کرد و افزود: سه هزار هکتار محصول سورگم در سال گذشته بین 20 تا 70 درصد خسارت دیده اند که کارشناسان میزان خسارت آنها را 80 میلیارد ریال برآورد کرده اند.
وی ادامه داد: بیش از 2 هزار هکتار محصول ماش نیز با خسارت 20 تا 70 درصدی مواجه بوده اند که 35 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان در این بخش وارد شده است.
وی خسارت به باغات موز، لیموترش، انبه و سایر میوه های گرمسیری در اثر گرما و باد گرم را 541 میلیارد ریال عنوان کرد. 
مدیر جهادکشاورزی چابهار گفت: در سالهای آبی با زیرکشت رفتن 13 هزار هکتار اراضی کشاورزی باغی و زراعی بیش از 24 هزار نفر در بخش کشاورزی شهرستان چابهار مشغول بکار می شوند. 
وی برداشت 900 تن محصولات زراعی و سبزی و صیفی فصلی و خارج از فصل و افزون بر 80 هزار تن انواع محصولات پرارزش و متنوع باغی را بخشی از ظرفیت های کشاورزی چابهار عنوان کرد.

رئیس آب منطقه ای شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: ذخیره آب سد پیشین با مجموع ظرفیت 175 میلیون مترمکعب هم اینک به 25 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده که 18 میلیون رسوب و تنها کمتر از پنج میلیون مترمکعب آن قابل استفاده است.
فرشید میربلوچزهی افزود: سد شی کلگ با ظرفیت 10 میلیون مترمکعب هم اینک فقط 2 میلیون و 573 هزار مترمکعب آب و سد زیردان با ظرفیت 207 میلیون مترمکعب نیز در حال حاضر 69 میلیون مترمکعب آب دارد.
وی خواستار اجرای خط انتقال آب از سد پیشین به بندانحرافی شیرگواز چابهار شد و افزود: با اجرای این خط پروژه 6 هزارهکتاری باهوکلات جان تازه ای خواهد گرفت.
وی بر پیگیری اجرای خط انتقال آب کشاورزی و آشامیدنی سد زیردان، لایروبی رودخانه های باهوکلات و کاجو، اجرای دیوار حفاظتی در20 نقطه حادثه خیز مسیر رودخانه کاجو و باهوکلات و برقدار نمودن 477 حلقه چاه کشاورزی تاکید کرد.
دبیر خانه کشاورز شهرستان چابهار نیز اظهار داشت: خشکسالی و خشک شدن سد پیشین سبب از دست رفتن بیش از هزار هکتار باغات موز منطقه باهوکلات شده است.
خلیل اله درخشان افزود: بیش از 2 هزار نفر در بخش باغات و 6 هزار نفر در بخش زراعت منطقه باهوکلات چابهار شغل خویش را از دست داده اند و با خسارت بیش از 50 میلیارد تومان رو به رو شده اند.
وی بیان کرد: کشاورزان ثروتمند دیروز هم اینک فقط با یارانه 45 هزار تومانی روزگار می گذرانند و حتی توان و کرایه رفت و برگشت برای سرکشی از باغات خشک شده موز و انبه خود را ندارند.
وی گفت: مسئولان باید فکر اساسی برای جبران خسارت بیش از 263 میلیارد تومانی کشاورزان چابهار و راهکاری برای نجات هزاران نفر کشاورز بیاندیشند.
وی گفت: مرز ریمدان فعالیت چندانی ندارد و خشکسالی و فقر مردم چابهار را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
شهرستان چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و استان سیستان وبلوچستان و همجوار با آب های آزاد اقیانوس هند واقع شده است.