۰ نفر

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

پرداخت ۵۰درصد از مطالبات گندمکارن به صورت الحساب/ قیمت خرید گندم از کشاورزان در واقع ۹۱۰تومان است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 267849
پرداخت ۵۰درصد از مطالبات گندمکارن به صورت الحساب/ قیمت خرید گندم از کشاورزان در واقع ۹۱۰تومان است

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران گفت: دولت تا دیروز ۴۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته و ۵۰درصد مطالبات آن‌ها را به صورت الحساب پرداخت کرده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ علی قلی ایمانی در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه هنوز قیمت خرید تضمینی گندم به صورت رسمی اعلام نشده است، افزود: سخنگوی دولت از خرید گندم به قیمت یک هزار 300 تومان مطابق با سال گذشته خبر داده است اما، همین قیمت نیز به دستگاه‌های متولی ابلاغ نشده است و همچنان کشاورزان در بلاتکلیفی به سر می برند.

وی تاکید کرد: البته این قیمت مورد قبول گندمکاران و وزارت جهاد کشاورزی نیست چرا که با در نظر گرفتن تورم 10 درصدی و افزایش هزینه تولید حدود 20 درصدی نرخ خرید تضمینی گندم نباید کمتر از یک هزار و 430 تومان باشد.

به گفته ایمانی اگر قیمت خرید گندم بدون تغییر بماند کشاورزان معادل 30 درصد از قیمت گندم را به دولت یارانه می دهند به عبارت دیگر قیمت خرید گندم از کشاورزان 910 تومان خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی از نهاده‌های کشت، اضافه کرد: در سال زراعی جاری تنها دو نهاده بذر گندم حداقل 14 درصد و سموم 60 تا 80 درصد گران شد.

ایمانی با اشاره به شعار امسال( حمایت از کالای ایرانی)، افزود: در سالی که حمایت از تولید داخل باید مبنای اقدامات دولت باشد تعیین قیمت منصفانه برای خرید دسترنج کشاورزان کمتر کاری است که می تواند انجام دهد.

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران با یادآوری اینکه کشاورزان جزء اقشار آسیب پذیر هستند، فصل الخطاب آن‌ها با دولت را اجرای تمام بندهای قانون خرید تضمنی محصولات کشاورزی دانست.

ایمانی با انتقاد از کمیسیون کشاورزی مجلس از آن‌ها خواست تا صدای کشاورزان باشند و نسبت به تاخیر 7 تا 8 ماه دولت در اعلام نرخ خرید تضمنی محصولات کشاورزی واکنش نشان دهند.