۰ نفر

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور:

آنفلوآنزای پرندگان ۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۸
کد خبر: 267569
آنفلوآنزای پرندگان ۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت زد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: ۱۰ سال است که دامپزشکان و متخصصان این حوزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش از تسهیلات ارزان‌قیمت محروم هستند و برای اینکه بتوانیم قیمت‌ تمام‌شده را پایین بیاوریم، باید فکری بکنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در حاشیه گردهمایی روز جهانی دامپزشک در جمع خبرنگاران با انتقاد از نبود تسهیلات ارزان‌قیمت برای جامعه دامپزشکی خاطرنشان کرد: در 10 سال اخیر به ندرت توانسته‌ایم از منابع ارزان‌قیمت استفاده کنیم و وقتی یک فرد حرفه‌ای در حوزه دامپزشکی می‌خواهد در همین بخش سرمایه‌گذاری کند و چیزی تولید کند که با مشابه خارجی قابل‌رقابت باشد، باید قیمت تمام‌شده‌اش هم پایین‌تر باشد که این خود نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت است که در دسترس جامعه دامپزشکی نیست.

همچنین پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان کشور هم در مورد وضعیت قشر دامپزشکان در کشور گفت: بزرگ‌ترین مشکل دامپزشکی در کشور این است که دولت اعتبارات لازم در حوزه بهداشت را آن‌طور که باید و شاید، ندیده است و خسارت‌هایی که در حوزه دام و طیور در کشور اتفاق می‌افتد، بخشی مربوط به تغییر اقلیم و پدیده‌های بازپدید و نوپدید بوده و بخش زیادی از آن مسائل مدیریتی است.

وی با اشاره به اینکه  آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان خسارت‌های هنگفتی به ارزش 2500 میلیارد تومان به بار آورده است، افزود: فقط مسائل اقتصادی در این حوزه پررنگ‌تر شده است که همه‌اش به تزریق واکسن و یا غیر از تزریق واکسن برنمی‌گردد، بلکه اصلی‌ترین مسئله مدیریت بیماری و بحث‌های مدیریتی است که باید انجام دهیم.

محبی همچنین در مورد کیفیت واکسن‌های تولید داخل که در حوزه دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بسته به نوع واکسن کیفیت‌ها متفاوت است، اما برخی از واکسن‌ها را باید دوباره از ابتدا بسازیم و برخی واکسن‌ها هم کیفیت بسیار خوبی دارند، اما از آنجایی که ما آمار موثقی نداریم، نمی‌توان در این حوزه به‌ راحتی اظهارنظر کرد.

امروز جمعی از جامعه دامپزشکی به همراه رفیعی رئیس سازمان دامپزشکی و معاونانش، رئیس جامعه دامپزشکان و رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی به مناسبت روز جهانی دامپزشک گرد هم آمدند تا مسائل و مشکلات این حوزه را به بحث و تبادل‌نظر بگذارند.