۰ نفر

تعدیل قیمت مرغ و تخم مرغ با افزایش تولید

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۲۳
کد خبر: 266514
تعدیل قیمت مرغ و تخم مرغ با افزایش تولید

افزایش بیشتر از 40 درصدی قیمت نهاده‌های دامی مانند ذرت تولید‌کنندگان را متضرر کرده اما با کاهش تلفات، تولید نیز افزایش یافته و به همین دلیل قیمت مرغ و تخم مرغ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آنفلوانزای پرندگان و تلفات بیشتر از 14 میلیون قطعه مرغ از پاییز سال گذشته موجب کاهش تولید و افزایش قیمت مرغ بویژه قیمت تخم مرغ شد و در اسفندماه حتی قیمت مرغ به کیلویی 9 هزار تومان هم نزدیک شد اما محمد یوسفی رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی  از فروش مرغ در میادین اصلی به قیمت هر کیلو 7 هزار تومان و در سطح شهر هر کیلو 7400 تومان خبر داد. یوسفی افزایش تولید و کاهش قدرت خرید مردم را دو دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ دانست و گفت: هزینه‌های تولید بالا رفته و تولیدکنندگان زیان می‌بینند اما بازار نیز کشش افزایش قیمت را ندارد. به گفته یوسفی قیمت خرید مرغ زنده از دامداری‌ها 5 هزار تا 5200 تومان است و هزینه کشتار و حمل و نقل نیز برای همه یکسان است اما در برخی نقاط شهر تهران ممکن است مرغ کیلویی 8500 نیز فروخته شود که این قیمت را نمی‌شود مبنا قرار داد. رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت نهاده‌ها از فروردین سال گذشته تا الان حدودن 50 درصد گران شده و ذرت که سال گذشته کیلویی 750 تومان بود اکنون برای تولیدکنندگان به کیلویی هزار و 150 تومان رسیده است.

رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار نیز از کاهش قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو تخم‌مرغ از 7 هزار تومان در مرغداری به 6 هزار تومان رسیده است. ترکاشوند میزان عرضه و تقاضا را عامل مهمی در کاهش قیمت نام برد و گفت در نیمه اول سال معمولاً تقاضا کاهش می‌یابد. مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار گفت: تلفات کم شده، تولید بیشتر شده و این قیمت هم برای تولید‌کننده و هم برای مصرف‌کننده راضی‌کننده است. او افزود: قیمت ارز مبادله ای که به تأمین نهاده‌ها داده می‌شود افزایش یافته است. تولیدکنندگان این درخواست را دارند که نهاده‌ها با قیمت مناسب تری در اختیار آنان قرار گیرد.

صادرات، علت افزایش قیمت گوشت گوسفندی

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در تهران را 49  هزار تومان برای مصرف‌کننده عنوان کرد و افزایش قیمت گوشت را به علت کاهش دام دانست. ملکی تأکید کرد: باید صدور مجوز صادرات متوقف شود چراکه ما با کمبود دام در داخل مواجه هستیم و روند افزایش قیمت فعلاً به صورت روزمره ادامه دارد. افزایش قیمت و کاهش دام از آنجا نگرانی را بیشتر کرده که با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان میزان تقاضا بالا می‌رود. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: توزیع گوشت گوسفندی وارداتی تا حدودی قیمت گوشت قرمز را در بازار کنترل کرده است و در صورتی که این گوشت توزیع نمی‌شد اکنون قیمت گوشت قرمز داخلی به‌مراتب بیشتر بود. عرضه گوشت گوسفندی داخلی در بازار کاهش‌یافته است و بخشی از دام زنده ما از مرزها خارج‌ شده و به سایر کشورها می‌رود. ملکی گفت: قیمت دام الان روز به روز افزایش پیدا می‌کند خرید مغازه دار از ۴۳ هزار تومان و فروش آن ۴۹ هزارتومان بود. اکنون از ۴۵ هزار تومان خرید وفروش به ۵۱ هزار تومان رسیده است که مهم‌ترین علت آن نبود دام است.