۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

پیش بینی کاهش کم سابقه تولید پسته در کشور/ تولید به یک چهارم می‌رسد

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳
کد خبر: 266069
پیش بینی کاهش کم سابقه تولید پسته در کشور/ تولید به یک چهارم می‌رسد

عضو هیات امناء انجمن پسته ایران گفت: نوسانات دما در بهمن و اسفند سال گذشته، افزایش دما در ابتدای فروردین سال‌جاری، کاهش دما در روزهای اخیر موجب آسیب به جوانه‌های زایشی و شاخه‌های رویشی و ریزش خوشه‌های درختان پسته شده است، با این شرایط پیش بینی می‌شود با کاهش کم سابقه تولید پسته در کشور روبه رو باشیم.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدعلی انجم شعاع با بیان اینکه احتمالا تولید پسته به یک چهارم کاهش می‌یابد، افزود: نوسانات دما در سال زراعی جاری موجب شد نیاز سرمایی واریته اکبری تامین نشود، درختان واریته احمد آقایی گرماه زده شوند و واریته فندوقی و کله قوچی در اواخر سال گذشته با نوسان دمای هوا دچار ریزش جوانه زایشی گردند.

وی یادآور شد: دما در دو هفته اول فرودین به بالای ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که بهترین دما برای رشد رویشی و زایشی درختان بین ۱۶ تا ۲۲ درجه است.

انجم شعاع با تاکید بر اینکه همچنین نوسانات دمایی در بهمن و اسفند موجب ریزش خوشه در رقم‌های کله قوچی و اکبری شد، گفت: اتفاقات اخیر همراه با حضور در سال ناآور نشان از کاهش کم سابقه تولید پسته کشور دارد که باید برای آن آماده بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی را می‌توان برای کاهش آسیب اندیشید، گفت: برای سال زراعی جاری نمی‌توان اقدامی قابل اثر انجام داد اما، با بهبود در وضعیت تغذیه درختان و کیفیت و کمیت آب‌ها می‌توان برای سال‌های آینده آماده شد.

عضو هیات امناء انجمن پسته ایران تاکید کرد: استفاده از مشاوران و کارشناسان خبره برای تغذیه مناسب درختان ضروریست چرا تاثیر اتفاقات اخیر در چند سال آینده باقی خواهد ماند.

انجم شعاع در پایان به کشاورزان توصیه کرد با برنامه ریزی اقتصادی خود را برای سالی سخت آماده کنند.