۰ نفر

حجتی: تلفات ناشی از بیماری آنفلوانزای مرغی کاهش یافت

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۳
کد خبر: 264960
حجتی: تلفات ناشی از بیماری آنفلوانزای مرغی کاهش یافت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان تلفات ناشی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دلیل گرم شدن هوا در حال کاهش است و بتدریج به وضعیت مطلوب دست پیدا می کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، محمود حجتی در خصوص کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، افزود: بخشی از کاهش تلفات انفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کشور مربوط به تغییر فصل و گرم شدن هوا است که امیدواریم با اقداماتی که به عمل می‌آید از جمله ملاحظات، رسیدگی‌ها و مراقبت‌های بهداشتی دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

وی درباره اقدامات پیشگیرانه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه بیماری انفلوانزای پرندگان اظهار داشت: اغلب دستورالعمل‌ها و مراقبت‌هایی که لازم است مرغداران به عمل بیاورند از قبیل مراقبت‌هایی که در زمینه قرنطینه و جابجایی مرغ و خوراک وجود دارد، ارائه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که اگر آلودگی وجود دارد باید هرچه سریع‌تر با آن مقابله شود زیرا منشاء این بیماری مرغ‌های مهاجر بوده‌اند، تصریح کرد: اولین علائمی که از بیماری انفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده‌ می‌شود باید منطقه قرنطینه و مرغ‌های آلوده از بین بروند و شرایط به طور کامل تحت مراقبت قرار گیرد.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی، مسئولان استانی، استانداران و خود مرغداران با توجه به زیان‌هایی که بر اثر شیوع این بیماری دیده‌اند، مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند.

طبق آمارها در سال 96 با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان 25 میلیون قطعه مرغ صنعتی و بومی در 22 استان کشور معدوم شد که در آذر و دی ماه افزایش قیمت تخم مرغ در بازار مصرف را منجر شد.

این بیماری در سال 1395 نیز شیوع یافت و نزدیک 11 میلیون قطعه مرغ معدوم شده بود.

عامل اصلی گسترش این ویروس که پرندگان مهاجر حیات وحش است ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H1N6 مشترک انسان و پرندگان نیز در پارک ملی بوجاق استان گیلان شناسایی و مهار شد این درحالیست که در سال 2006 برای نخستین بار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H1N1 مشترک بین انسان و پرندگان در منطقه انزلی استان گیلان شناسایی شده بود و پس از گذشت 12 سال به طور مجدد دیده شد.

ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سویه H1N1 که بین انسان و پرندگان مشترک است، در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی و بر اساس گزارش های رسمی از جانب دولت ها به سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) مبنی بر همه گیری ویروس H5N1 در نواحی مرز برخی کشورها اعلام شد.

در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.

از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در میان پرندگان در روسیه که دامنه شیوع آن فقط به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس به سمت غرب گسترش یافت.

در سال های 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2 میلیارد و 300 میلیون دلار خسارت دید.

با وجود آنکه شیوع آنفلوانزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی بر کنترل این بیماری بسیار تاکید دارند.

در همین ارتباط، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) و سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) صورت گرفته است.

براساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با خروج پرندگان مهاجر حیات وحش از مناطق انزلی و بوجاق استان گیلان میزان تلفات بیماری کاهش و ویروس کنترل می شود.