۰ نفر

مدیرکل محیط زیست وغذا وزارت جهادکشاورزی:

طرح ارتقا سلامت محصولات کشاورزی در دستور کار

۲۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 264881
طرح ارتقا سلامت محصولات کشاورزی در دستور کار

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و غذای وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به محدودیت منابع پایه ای تولید در مدیریت کشاورزی، گفت: توسعه پایدار و حفظ سلامت جامعه از طریق نظارت بر محصولات کشاورزی مهمترین اقداماتی است که وزارت کشاورزی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سعید سعادت روز سه شنبه در کارگاه آموزشی مدیریت سبز در مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) مشکین دشت فردیس، افزود: اجرای طرح ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی برای ارتقاء سطح سلامت شهروندان است و بر این اساس از کشاورزان می خواهیم با وزارت کشاورزی همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: تدوین و ابلاغ شاخص های ارزیابی فعالیت های محیط زیست و سلامت غذا مهم ترین اقدام دفتر سلامت محیط زیست است و وظیفه اصلی آن حرکت به سمت توسعه پایدار و سلامت است.

وی با بیان اینکه تشکیل دبیرخانه سلامت یکی دیگر از اقدامات دفتر محیط زیست بوده است، تاکید کرد: این دبیرخانه در وزارت بهداشت تشکیل شده و مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را پیگیری می کند.

سعادت تشکیل شورای راهبری توسعه کشاورزی ارگانیک را یکی دیگر از مهمترین اقدامات وزارت کشاورزی اعلام کرد و افزود: در این شورا مسئولیت تولید محصولات ارگانیک به دفتر محیط زیست و سلامت غذا داده شد.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و غذای وزارت کشاورزی گفت: تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک از دیگر برنامه های جدی دفتر محیط زیست است که امیدواریم این اقدام در همه استان ها اجرا شود.

سعادت با تاکید بر لزوم وجود دستورالعمل تولید محصول گواهی شده در استان ها، گفت: در بیشتر استان ها این دستورالعمل اجرایی نشده و یا با ایراد اجرا شده که این مهم بر لزوم مطالعه و بازنگری دستور العمل ها دلالت دارد.

وی هزینه های جانبی مربوط به تولید محصولات گواهی شده را یکی از عواملی اعلام کرد که موجب می شود کشاورزان به این اقدام رغبت نداشته باشند، گفت: در این زمینه می خواهیم برای کشاورزان تسهیلاتی قرار دهیم که کشاورزان بتوانند با استفاده از آن هزینه های جانبی این محصولات را بپردازند.

وی از ایجاد پایلوت محصولات گواهی شده در استان زنجان خبر داد و افزود: انجمنی در این استان کمیته ای برای تغذیه تشکیل داده است تا با تولید محصولات ارگانیک از بیماری سرطان جلوگیری کند.

سعادت افزود: دریافت نشان استاندارد برای محصولات گواهی شده و ارگانیک ضروری است باید دستورالعمل مناسبی در این رابطه تدوین شود.

وی از تدوین لایحه قانون تولید محصولات ارگانیک اشاره کرد و بیان کرد: باید این مصوبه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و غذای وزارت کشاورزی گفت: پورتال محصولات گواهی شده استان ها ایجاد و این پورتال به سازمان استاندارد متصل می شود و بسیاری از اقدامات اداری کشاورزان کاهش خواهد یافت.

سعادت از ابلاغ برنامه های تولید محصول ارگانیک به استان های کشور خبر داد و افزود: از مسئولان جهاد کشاورزی استانها می خواهیم در این خصوص همکاری کنند.

مشاور وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: برنامه های تولید محصولات گواهی شده به سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص بودجه ارسال شده است.

مدیرکل دفتر سلامت محیط زیست و غذا وزارت جهاد کشاورزی از تدوین استانداردهای ملی دانه ذرت در کشور خبر داد و گفت: دفتر سلامت محیط زیست برای استاندارد سازی همه محصولات کشاورزی اقدام می کند.

وی از اجرای برنامه های مدیریت سبز در کشور خبر داد و گفت: یکی از اقدامات دفتر سلامت محیط زیست استفاده از لجن فاضلاب به عنوان کود در کشاورزی و پیگیری تدوین استانداردهای موبوطه است.

وی جمع آوری ظروف کودهای شیمیایی را از دیگر اقدامات دانست و گفت: در نظر داریم اقداماتی را با همکاری سازمان محیط زیست در این زمینه داشته باشیم.

در این کارگاه 2 روزه حدود 100 نفر از نمایندگان محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی استان های کشور حضور دارند.