۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

تفاوت ۲۴۰۰تومانی قیمت گوجه فرنگی از مزرعه تا بازار/ مشکلات قابل پیش‌بینی که حل نمی‌شوند

۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 264420
تفاوت ۲۴۰۰تومانی قیمت گوجه فرنگی از مزرعه تا بازار/ مشکلات قابل پیش‌بینی که حل نمی‌شوند

ایران کشوری پهناور با تنوع اقلیمی بالا است. این مزیت بزرگ همراه با زحمات کشاورزان موجب شده در فصل‌های مختلف تنوع تولیدات بسیار بالا باشد و در هر زمان از سال محصولات متنوع در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. اما، بی‌برنامگی در تولید و بازار محصولات کشاورزی هر ساله گریبان کشاورزان را می‌گیرد هر فصل یک یا تعدادی از محصولات دچار مشکلات زیادی می‌شود.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ اینبار نوبت به گوجه فرنگی رسیده است، این محصول که انتظار می‌رفت در برداشت نوبرانه با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری شود، بازار را با قیمت هر کیلو گرم 200 تومان شروع کرد و حالا با ورود تعاونی روستایی به خرید حمایتی به قیمت 370 تومان رسیده است ، قیمتی که به گفته کشاورزان تنها بخشی از هزینه آن ها را جبران می‌کند.

قیمت تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی برای خرید حمایتی گوجه فرنگی با سبد( 370 تومان برای هر کیلو گرم) در حالی است که هم اکنون این محصول با قیمت 2500 تا 3000 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

تفاوت قیمت خرید تا عرضه 2400 تومان در هر کیلو گرم گوجه فرنگی در شرایطی است که به گفته کشاورزان توان پرداخت هزینه برداشت محصول ندارند و تعدادی از آن ها ترجیح داده اند محصول را برداشت نکنند و مزرعه را در به دست چوپانان برای چرای دام بسپارند.

علی دلاوری یکی از کشاورزان جنوب کرمان در این باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: هزینه تمام شده برای کشاورزان بسیار بالاتر از قیمت خرید حمایتی است چرا که قیمت سم، کود، کارگر، سبد و حمل و نقل در سال زراعی جاری افزایش داشته است.

وی افزود: در حال حاضر هزینه حمل و نقل هر تن گوچه فرنگی 350 هزار تومان است که با آغاز برداشت سایر محصولات در این منطقه افزایش خواهد یاقت.

بر اساس این گزارش؛ در هر فصل این مشکلات برای یک یا چند محصولات تکرار می‌شود و برداشت یکباره یک محصول در چند منطقه موجب افت قیمت می‌شود. اما سوال اینجاست که چرا با توجه به قابل پیش بینی بودن این مشکلات چاره  ای از سوی مسئولان اندیشیده نمی شود و اقدام قاطعی صورت نمی‌گیرد؟

به گفته کارشناسان چاره مشکل ساده است، کافیست الگوی کشت تعریف شود، زمینه عرضه مستقیم محصول در بازار مصرف مهیا گردد و صنایع تبدیلی و تکمیلی مربوط به محصولات کشاورزی هر منطقه مانند کارخانه های رب گوجه در ظرفیت مناسب ایجاد شود تا با آغاز برداشت محصول تن کشاورز نلرزد و زمینه سودجوی  فرصت طلب ها فراهم نشود.

 هر چند خرید حمایتی میزان خسارت کشاورزان را کاهش می‌دهد اما مسکن موقت است نه راه حل و مسئولان باید هر چه سریعتر قدمی موثر برای حل این مشکلات بردارند.