۰ نفر

هیات صادرکنندگان برنج پاکستان به ایران آمدند

۲۲ فروردین ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 263603
هیات صادرکنندگان برنج پاکستان به ایران آمدند

هیات 16 نفره سازمان صادر کنندگان برنج پاکستان روز چهارشنبه برای مذاکره با فعالان اقتصادی کشورمان و توسعه تجارت این محصول به تهران سفر کردند.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رسانه های اقتصادی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند که 16 عضو سازمان صادر کنندگان برنج پاکستان (REAP) به منظور بررسی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در ایران و افزایش صادرات برنج به تهران سفر کردند.

'سمیع الله نعیم'رییس مجمع صادر کنندگان برنج پاکستان در این خصوص به رسانه ها گفته است که اعضای هیات اعزامی به تهران با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران و اتاق بازرگانی و صنایع مشهد دیدار و گفت و گو می کند.

وی هدف از این سفر را افزایش تجارت دوجانبه و گسترش سرمایه گذاری با کشور دوست عنوان کرد.

نعیم در بخش دیگری از سخنانش گفت که اعضای مجمع صادر کنندگان برنج پاکستان (REAP) در این سفر در خصوص از سرگیری صادرات برنج به ایران و اجرای توافق نامه های پیشین و مبادلات ارز با مقامات ایرانی گفت و گو می کند.

این فعال اقتصادی افزود: ایران پیش از تحریم ها در سال 2010، بیش از 800 هزار تن برنج باسماتی از پاکستان وارد می کرد که این میزان در زمان کنونی به 60 هزار تن کاهش یافته است.

رییس مجمع صادرکنندگان برنج پاکستان معتقد است که نبود کانال ارتباطی بانکی بین دو کشور از عوامل اصلی کاهش میزان تجارت دوجانبه است.

این فعال اقتصادی افزود: اعضای این هیات علاوه بر ملاقات با مسئولان وزارت بهداشت کشورمان، نشست مشترکی با مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران برگزار می کند تا موضوع در خصوص صدور مجوز برای صادرکنندگان برنج پاکستان با مسئولان ایرانی تبادل نظر کند.

برنج پاکستانی در صادرات رشد قابل توجهی داشته و این میزان به ۲۷ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان صادرکنندگان برنج پاکستان، میزان صادرات برنج پاکستان تا پایان اسفند ۱۳۹۶، یکهزار و 224 میلیارد دلار برآورد شده است.

کنیا بزرگترین خریدار برنج غیر باسماتی پاکستان است و طی ۸ ماه سال مالی جاری ۳۲۳ هزار تن برنج پاکستانی به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار به کنیا صادر شده است.

همچنین چین دومین مقصد بزرگ برنج غیر باسماتی پاکستان است و تا پایان فوریه ۲۰۱۸ ( اسفند ۱۳۹۶ ) ۲۳۳ هزار تن برنج به ارزش ۸۳ میلیون دلار به چین صادر شده است.

ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج است و ارزش واردات این محصول سالانه دو میلیارد دلار است، با این حال، برنج پاکستان نزدیک به هشت درصد از بازار ایران را تشکیل می دهد.