۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین عنوان کرد:

تاثیر منفی اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی بر کشت گندم/ مجلس دلایل موضوع را بررسی می‌کند

۱۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 262129
تاثیر منفی اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی بر کشت گندم/ مجلس دلایل موضوع را بررسی می‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد که اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم، موجب سردرگمی کشاورزان می شود و وضعیت کشت این محصول استراتژیک در سال زراعی جاری و سال زراعی آینده را تحت تاثیر قرار می دهد.

اقتصاد آنلاین- المیرا اکرمی؛ نظر افضلی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین با انتقاد از بی تفاوتی دولت در مورد اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گفت: در شرایطی که اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی گندم ضربه مهلکی را به بخش کشاورزی وارد کرده، متاسفانه مسئولان هیچ واکنشی در مقابل انتقادها و نگرانی های موجود ندارند و پیگیری های مجلس و نمایندگان هم تاکنون راه به جایی نبرده است.  

وی در ادامه افزود: در حالی شاهد سکوت و بی تفاوتی شورای اقتصاد در مورد تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم هستیم که حمایت از تولید گندم که محصولی استراتژیک و بسیار مهم است، یک ضرورت جدی است و یکی از راه های این حمایت همین خرید تضمینی است.

افضلی با اشاره به یکی از استدلال های شورای اقتصاد مبنی بر اینکه قیمت تمام شده گندم تولید داخل بالاتر از قیمت تمام شده تولید گندم در سایر کشورهاست و بر همین اساس نباید نرخ خرید تضمینی این محصول افزایش بیابد، گفت: واقعیت این است که اعلام نشدن این نرخ، زمینه را برای واردات گندم مهیا می کند، زیرا برخی افراد سودجو منتظر آن هستند که به این بهانه دست به واردات این محصول بزنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قطعا ضربه مهلکی به پیکره بخش کشاورزی است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت در حال حاضر و در فصل برداشت هم می تواند نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند و هنوز خیلی هم برای این کار دیر نشده است، اظهار داشت: قطعا اطلاع رسانی شفاف و تعیین تکلیف در این زمینه، هم به نفع بخش کشاورزی است و هم گندم کاران را از سردرگمی و بلاتکلیفی بیرون می آورد.

افضلی با تاکید بر اینکه اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، کشاورزان را تشویق به افزایش تولید در سال زراعی آینده می کند، گفت: پس از آغاز به کار مجلس، کمیسیون کشاورزی موضوع اعلام قیمت خرید تضمینی گندم را پیگیری خواهد کرد و مسئولان باید پاسخ قانع کننده ای در این زمینه داشته باشند و قیمت مناسبی را برای خرید تضمینی گندم مشخص و اعلام کنند.