۰ نفر

تکذیب صید آبزیان توسط چینی‌ها در آب‌های ایران

۱۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۳۰
کد خبر: 261067
تکذیب صید آبزیان توسط چینی‌ها در آب‌های ایران

رئیس سازمان شیلات ایران با تکذیب برخی مطالب خلاف واقع در خصوص صیادی چینی ها در آب های سرزمینی ایران اعلام کرد که این شناورها متعلق به شرکت های ایرانی است و با صید خرد صیادان کشور تداخل ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در پی انتشار ویدیویی در فضای مجازی در خصوص صید آبزیان توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی در آب های سرزمینی کشور، رئیس سازمان شیلات ایران با تکذیب این ادعای خلاف واقع،اذعان داشت:در حال حاضر تمام کشتی‌های صیادی فعال در آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، متعلق به شرکت های ایرانی هستند.

دکتر حسن صالحی با اشاره به صیادی این شناورها فراتر از آب های سرزمینی کشور و در آب های مشترک ایران و عمان، تصریح کرد: این شناورها در اعماق ۳۰۰ متری، ماهیان سایز کوچک به نام میکتوفیده را صید می کنند و صید این ماهی با شناورهای کلاس لنج و قایق (صیادان سنتی) که جامعه بهره بردار سنتی را تشکیل می‌دهد امکان پذیر نیست بنابراین صید این شناورها با صید خرد صیادان کشور تداخل ندارد.

صالحی گفت:این گونه ماهیان پس از صید به پودر تبدیل و برای تهیه خوراک آبزیان استفاده می شود و مصرف انسانی ندارد.

وی با بیان این که میزان ذخایر میکتوفیده در دریای عمان حداقل ۲ میلیون تن تخمین زده می شود،یادآور شد: حداکثر میزان مجاز قابل برداشت این گونه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن در هر سال است و کل برداشت ما از این گونه ماهیان هنوز به ۳۰ تن نمی رسد.

صالحی اضافه کرد:این در حالی است که برای تهیه غدای ماهیان پرورشی در کشور تا ۱۰۰ هزارتن پودر ماهی وارد می شود و حداقل ۵۰۰ هزارتن ماهی میکتوفیده برای تهیه ۱۰۰ هزارتن پودر لازم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که از ۴۰ سال پیش، کشور صید این ماهیان را دنبال کرده اما هر بار به دلیلی این امر محقق نشده است،خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید، صید این ماهیان را شروع کردیم و تا پایان برنامه ششم باید به ۱۰۰ هزارتن برداشت برسیم تا ۲۰ هزارتن پودر ماهی تولید شود.

صالحی اظهار داشت:با استفاده از روش های مختلف تامین مالی،در زمینه صید این گونه ماهیان حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام و از طریق آن ده ها کارخانه تعطیل پودر ماهی، فعال و زمینه اشتغال صدها نفر فراهم شده است.

وی تاکید کرد: این شناورها در آب های مشترک ایران و عمان صیادی می کنند و در جاسک، قشم و بندرعباس فقط تخلیه ماهی انجام می شود.