۰ نفر

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با اقتصاد آنلاین هشدار داد:

پرهیز از خرید فرآورده‌های خام دامی بی‌نام و نشان در سفرهای نوروزی/ بیماری‌های مشترک دامی در کمین مردم

۲۲ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۵۶
کد خبر: 258085
پرهیز از خرید فرآورده‌های خام دامی بی‌نام و نشان در سفرهای نوروزی/ بیماری‌های مشترک دامی در کمین مردم

مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه در تعطیلات نوروز ادارات کل و شبکه‌های نظارتی دامپزشکی کشور فعال است، گفت: بیشترین تمرکز سازمان دامپزشکی بر حفظ سلامت مردم در طول سفر است تا ایام خوبی را در این مدت داشته باشند.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی ؛ عباس عباسی با بیان اینکه معمولا در ایام نوروز دو موج سفر اتفاق می افتد، افزود: اولین موج سفر از روزهای پایانی اسفند آغاز و تا نیمه نوروز ادامه دارد و موج دوم نیز از نیمه نوروز تا 13 فروردین است که در این روزها معمولا استفاده مردم از رستوران های و فرآورده های خام دامی افزایش چشمگیری دارد.

وی ادامه داد: نیازمند نظارت بیشتر در این زمینه هستیم و نظارت بر بهداشت مواد غذایی تشدید پیدا میکند.

عباسی به مردم توصیه کرد: در طول سفر از رستوران های که شرایط بهداشتی مطلوب دارند استفاده کنند و هنگام خرید فرآورده های خام دامی به مهر دامپزشکی و کد رهگیری توجه و از محل های مجاز خرید کنند.

وی تاکید کرد:  مردم به هیچ وجه اقدام به خرید فرآوده های غذایی و خام دامی از فروشندگان سیار و دستفروشان نکنند چرا که بیماری های مشترک بین انسان و دام سلامت آن ها را تهدید می کند.

به گفته وی؛ کارشناسان دامپزشکی در تعطیلات نوروز بر کشتارگاه ‌ها، مکان‌های عرضه و فروش فرآورده های خام دامی و رستوران‌ها نظارت خواهند داشت اما توجه به هشدارها بر عهده خود مردم است.

معاون سازمان دامپزشکی با اشاره با اقدامات این سازمان  برای کنترل بهداشتی مواد غذایی در سال 95 و 96، افزود:  از 25 اسفند تا 14 فروردین سال 96 حدود یک هزار و 499 اکیپ نظارتی،  15 هزار و 888 اکیپ بازرسی ، یک هزار و 345 پست قرنطینه ای در ورودی شهرستان ها و 27 هزار رو 602 نفر پرسنل فعال بودند.

وی ادامه داد:  این مجموعه 188 هزار و 217 مرکز کشتارگاهی،  عرضه و فروش فرآورده های خام دامی و رستورانی را تحت پوشش قرار دادند و بالغ بر 24 هزرا و 623 نویت بازدید را انجام دادند.

به گفته مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور از مجموع این مراکز که مورد بازدید قرار گرفتند 235 مورد دادگاهی، 330 مورد به تعزیرات حکومتی و 169 مورد تعطیل شدند.

عباسی تعداد رستوران های تحت پوشش این سازمان را 22 هزار و 584 واحد عنوان کرد و گفت:  از این رستوران ها 37 هزار و 181 بازدید انجام شد و حدود 25 واحد دادگاهی، 67 واحد به تعزیرات معرفی و 44 واحد تعطیل شد.