۰ نفر

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین:

شبکه‌ای در دولت تصمیمات خود را به بخش کشاورزی تحمیل می‌کند/ ایستادگی نکردن حجتی در مقابل تصمیمات غلط استیضاح او را رقم زد

۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 257341
شبکه‌ای در دولت تصمیمات خود را به بخش کشاورزی تحمیل می‌کند/ ایستادگی نکردن حجتی در مقابل تصمیمات غلط استیضاح او را رقم زد

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه شبکه ای در دولت وجود دارد که تصمیمات خود را به بخش کشاورزی تحمیل می کند، گفت: یکی از مواردی که طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را رقم زد، ایستادگی نکردن محمود حجتی در مقابل تصمیمات غلطی است که در دولت در مورد بخش کشاورزی اتخاذ می شود.

اقتصاد آنلاین - المیرا اکرمی ؛ علی محمد شاعری با اشاره به اینکه به احتمال زیاد، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار این هفته مجلس قرار خواهد داشت، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف محمود حجتی این است که نمی تواند در دولت به خوبی از بخش کشاورزی دفاع کند و به رغم اینکه روحیه جهادی و انگیزه بالایی برای کار دارد، ولی گویا گاهی اوقات احساس می کند که مامور است و معذور؛ در صورتی که وی باید دفاع جانانه ای از کشاورزان کند و در مقابل تصمیمات غلط دولت مقاومت کند.

شاعری با بیان اینکه شبکه ای در دولت وجود دارد که مانع از تعیین و اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی می شود، گفت: این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی می خواهد قیمت خرید تضمینی، متناسب با نرخ تورم و به موقع اعلام شود اما متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است. همچنین حجتی علاقمند به ارائه مشوق صادراتی برای محصولات کشاورزی و اعمال کنترل های لازم در واردات است، اما شبکه ای در دولت وجود دارد که تصمیمات خود را بر بخش کشاورزی تحمیل می کند و متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی نمی تواند در مقابل تصمیمات غلط ایستادگی کند.

وی در ادامه افزود: در واقع در شرایطی که بیشتر توجه وزیر جهاد کشاورزی معطوف به حمایت از تولید کننده است، دولت سیاست حمایت از مصرف کننده را بیشتر مد نظر دارد و به همین دلیل می خواهد واردات ارزان قیمت داشته باشد تا قیمت محصولات برای مردم ارزان تمام شود.

شاعری با بیان اینکه سوالات استیضاح کنندگان از وزیر جهاد کشاورزی محورهای متعددی دارد، عنوان کرد: مهم ترین محورهای استیضاح محمود حجتی، تنظیم بازار در بخش کشاورزی، واردات محصولات تراریخته، افزایش واردات بی رویه برخی از محصولات و نهاده های کشاورزی، پرداخت نشدن به موقع قیمت تضمینی محصولاتی مانند گندم و عدم قیمت گذاری محصولاتی است که مشمول خرید تضمینی می شوند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی نقاط ضعف و نقاط قوتی دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی، در بخش تولید موفقیت های خوبی داشته و در سال هایی که حجتی مسئولیت داشته، با کمک تولیدکنندگان و با کمک سایر بخش ها در تولید محصولات کشاورزی، گام های بسیار خوبی برداشته شده است. همچنین در دوره وزارت محمود حجتی، در مورد حفاظت از منابع طبیعی مانند اجرای طرح تنفس جنگل گام های خوبی برداشته شده و موفقیت هایی حاصل شده است.

شاعری در ادامه افزود: علاوه بر این وزیر جهاد کشاورزی در کمک به کشاورزان، ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان و جذب منابع بانک کشاورزی برای حمایت از کشاورزان قدم های بسیار خوبی برداشته و در بین بانک ها، بانک کشاورزی عملکرد بسیار خوب و مثبتی در سال های اخیر داشته است. همچنین تراز تجاری کشورمان در مورد محصولات کشاورزی، در مقایسه با پنج سال گذشته مثبت تر شده است. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی در توسعه شیوه های نوین آبیاری و توسعه مکانیزاسیون هم موفق بوده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد نقاط ضعف وزیر جهاد کشاورزی هم گفت: محمود حجتی در مورد تنظیم بازار محصولات کشاورزی خوب عمل نکرده و در این بخش ضعیف بوده است. همچنین واردات بی رویه برخی از محصولات غیر ضرور و صادر نشدن محصولاتی که مازاد تولید و مزیت صادراتی دارد، از دیگر نقاط ضعف وزیر است. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی، در عملیات آبخیزداری و در مقابله با پدیده بیابان زایی عملکرد خوبی نداشته است.  

شاعری در پایان خاطر نشان کرد: باید ببینیم که در جریان استیضاح، محمود حجتی چه دفاعی از عملکرد خود خواهد داشت و در نهایت قضاوت با نمایندگان مجلس خواهد بود.