۰ نفر

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد:

کاهش اعتبار خرید تضمینی دانه‌های روغنی/ ایجاد الگو برای زنجیره‌های تامین محصولات استراتژیک

۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۳۱
کد خبر: 256034
کاهش اعتبار خرید تضمینی دانه‌های روغنی/ ایجاد الگو برای زنجیره‌های تامین محصولات استراتژیک

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: خبرهای نگران کننده ای از کاهش اعتبار خرید تضمینی دانه های روغنی به گوش می رسد که این امر به معنای کاهش تولید و افزایش واردات است.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ سردار مجید خراسانی امروز در نشست خبری با تاکید بر اینکه باید به نتایج این تصمیم توجه شود، افزود: پیشنهاد ما این است که مجلس در یک دوره ۵ ساله دولت ها را موظف به خرید دانه های روغنی کند، چرا که در صورت بی توجهی به این مهم کشاورزان به کشت محصولات غیر استراتژیک می پردازند.

وی یادآور شد: 90 درصد روغن مصرفی در کشور از طریق واردات روغن بی‌کیفیت یا دانه‌های روغنی تأمین و تنها 7 درصد روغن از طریق داخل تولید می‌شود، در حالی که می‌توان کل کشت کلزا را به دست مردم سپرد تا به اندازه نیاز کشور دانه روغنی تولید کنند.

خراسانی با بیان اینکه بیش از نیاز کارخانه روغن کشی در کشور وجود دارد، اظهار کرد:‌ افزایش تعداد این کارخانه به این دلیل است که به فرآوری و واردات در این بخش ارز داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد انقباضی و ریاضتی نیست،‌ اظهار کرد:‌ ما در این حوزه نیاز به یک ساختار پویا، با تحرک و آینده‌ای رو به رشد داریم که در تقابل با آسیب‌های داخلی و خارجی پایدار بماند و مسیر خود را طی کند.

وی ادامه داد: باید ریل‌گذاری صحیح در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شود، تا هر سرمایه گذاری قصد ورود به حوزه تولید در راستای عمل به اقتصاد مقاومتی را داشت، زمینه های آن فراهم باشد.

وی با بیان اینکه نیاز به الگوسازی در بخش تولید محصولات استراتژیک داریم، افزود: اقتصاد مقاومتی همانند کشتی شناور در دریا است و تا زمانی هریک از بخش‌ها به درستی کار خود را انجام ندهد این کشتی به مقصد نمی‌رسد.

خراسانی اضافه کرد: بانک‌ها یکی از این بخش ها است که در خدمت اقتصاد مقاومتی نیستند و به جای تسهیل‌گری تبدیل به رقیب سرمایه‌گذار شده‌اند.

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه  پاسداران همچنین قاچاق و رانت را از دیگر آسیب‌هایی اقتصاد مقاومتی دانست.

خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود به تنوع گونه‌های گیاهی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ از7 هزار و 700 گونه گیاهی در دنیا بیش از 5 هزار گونه آن در کشور ایران وجود دارد و 1700 گونه مختص به کشور ما است.

وی ادامه داد: اما به دلیل فقدان زنجیره تولید این گیاهان با ارزش به کشورهای اروپایی فله ای صادر می شوند و پس از فراوری و استانداردسازی با ده‌ها برابر قیمت به صورت ماده اولیه دارویی و مواد غذایی دوباره به کشور وارد می شوند.

خراسانی با تاکید بر اینکه کشور به مجموعه کارخانه‌های پالایش، فرآوری و استانداردسازی گیاهان دارویی نیاز دارد، گفت: ایجاد شرکت ها تسهیل‌گر برای اداره زنجیره تامین در اقتصاد مقاومتی ضروری است.

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به ورود سالانه 120 هزار تن گوشت برای تامین کسری تولید به کشور، افزود: اگر زنجیره تأمین پروتئین را در داخل ایجاد کنیم با استفاده از دامداران خرد و حمایت از آنها می توانیم به تدریج از میزان واردات بکاهیم.

خراسانی در پایان یادآور شد: دامداری‌های خرد توان کافی برای تامین دام ، صادرات و بازرگانی را ندارند. ما می توانیم با فراهم نمودن امکانات لازم و نظارت‌های تخصصی، محصول نهایی را از آنها تحویل بگیریم و تولید را در کشور پویا کنیم.